Studeren in lockdown: hoe houd je dat vol?

We zitten alweer in de derde sluiting van het hoger onderwijs. Voor steeds meer studenten beginnen online onderwijs en gebrek aan sociaal contact met studiegenoten hun tol te eisen. Hoe kunnen studenten deze weken in lockdown uithouden?
Leestijd 2 minuten — Di 11 januari 2022

Studeren: het zou volgens velen de ‘beste tijd van je leven’ zijn. De stijgende vraag naar afspraken met studentpsychologen schetst echter een ander beeld van het studentenleven anno 2022. Twee jaar aan beperkende coronamaatregelen trekken een steeds zwaardere wissel op het mentale welzijn van een toenemend aantal studenten in Nederland. Zo berichtte de NOS afgelopen week dat dat de Universiteit Utrecht hard op zoek is naar meer studentenpsychologen, het aanspreekpunt voor studenten met psychische klachten.

Ook bleek uit een enquête onder Utrechtse bèta-studenten vorig jaar dat meer dan tachtig procent van de ondervraagden het persoonlijk contact met studiegenoten en docenten misten. Bovendien gaven velen aan zich slecht te kunnen concentreren en motiveren tijdens het volgen van online lessen. Zeker onder de studenten die in 2020 begonnen aan hun studie is het gemis van sociaal contact en het studentenleven groot. Zoals een eerstejaars aangaf na een paar maanden online studie: ‘Ik heb nou niet het gevoel dat ik echt student ben.’

Het besluit van het kabinet om het onderwijs slechts gedeeltelijk te heropenen, leidde daarom tot grote teleurstelling onder studenten en universiteiten. Hoe kan je immers goed onderwijs volgen achter een laptop in dat kleine studentenkamertje waar je ook eet, slaapt en probeert te ontspannen? De onduidelijkheid over wanneer het hoger onderwijs wél weer open mag draagt verder bij aan de stress en onzekerheid onder studenten.

De sluiting van het hoger onderwijs is momenteel helaas nog steeds een feit. Wat kunnen studenten ondertussen zelf doen om stress buiten de deur te houden in deze pandemie? In 2021 schreef Studium Generale-stagiair Eline Kraaijenvanger een serie artikelen over studentenwelzijn in de coronapandemie. In haar artikel ‘Wees een beetje liever voor jezelf’ ging zij in op de psychische gesteldheid van studenten. Hoe bevalt het online-onderwijs? En welke impact heeft de coronacrisis op de (mentale) gezondheid en de ontwikkeling van studenten? Lees de serie artikelen hier terug.