Jong geleerd oud gedaan?
Toetsdruk in onze meetmaatschappij
In groep drie beginnen kinderen al met oefenen voor cito-toetsen. Gedurende hun hele schoolloopbaan worden van jongeren alle prestaties vastgelegd in rapporten, scores, dashboards en ranglijstjes. En ook in de rest van ons leven blijven we elkaar cijfers geven. Zijn toetsen noodzakelijk om tijdig achterstanden op te sporen, of leer je vooral om op het juiste moment door een hoepeltje te springen en daarna alle stof weer te vergeten? Wat doen al die examens met ons zelfvertrouwen en motivatie? En hoe werkt toetsdrang door in de rest van de samenleving, bijvoorbeeld op de werkvloer? Met o.a. filosoof prof. Jan Bransen (RU) over het waarom van onze meetdrang, organisatiewetenschapper dr Berend van der Kolk (VU) over wat dat met ons doet, en onderwijswetenschapper dr. Lotte Henrichs (UU) over hoe we wél moeten toetsen.
Sprekers
Over deze serie
Jong geleerd oud gedaan?
Rekenachterstanden en leesproblemen onder jongeren, en overwerkte leraren: het onderwijs in Nederland lijkt in een crisis beland. Wat gaat er fout en is er een uitweg? Wij vragen het aan wetenschappers uit verschillende disciplines.