Linda Kaper (stagiaire) doet elke vrijdag verslag van haar onderzoek naar leerstijlen.
Ben je een denker, dan hou je ervan om met je neus in de boeken te zitten. Als je een wiskundeopgave krijgt, zal je eerst de theorie lezen en alle begrippen uitpluizen. Stel dat je een aantal statistische analyses wilt uitvoeren: de doener gaat dan meteen van alles uit proberen, jij zal je eerst verdiepen in alle gegevens die je kan vinden over de verschillende statische analyses.
Je houdt je het liefst bezig met begrippen en modellen. Dat creëren van theoretische modellen is dan ook je grootste kracht. Verder kenmerkt je denken zich door nauwkeurigheid en logica. Qua leren ben je meer geïnteresseerd in dingen dan in mensen. De vraag die je het vaakst stelt en waar je het meest in geïnteresseerd bent is 'wat?'. Je eerste vragen zullen zijn: 'wat zijn de belangrijkste begrippen?' en 'wat zijn de belangrijkste modellen en theorieën?'.
Wiskunde en de denker: de ideale combinatie
Als denker ben je bij wiskunde op de juiste plaats. De traditionele onderwijsmethoden, zoals hoorcolleges, het bestuderen van theorie en het maken van opgaven passen goed bij jou. Eigenlijk zijn er in de wiskunde twee belangrijke stappen: het omzetten van de context naar een abstract model en het redeneren binnen abstracte modellen. Deze beiden stappen zijn jouw sterke punten. Om goed tot je recht te komen, is het dus belangrijk om de juiste informatie te krijgen. Daarna wil je de theorie vormgeven binnen je eigen denkwereld. Verder is het voor jou belangrijk om rustig op de achtergrond te kunnen luisteren voordat je een reactie hoeft te geven.
Let op: er dreigt gevaar
Toch is juist de goede aansluiting van wiskunde bij jouw leerstijl een risico. Doordat het onderwijs bij je favoriete fase blijft hangen, maak je de leercyclus nooit volledig af. Om te zien hoe belangrijk dat is zie het blog 'Spiraalsgewijs wiskunde leren'. Het is dus goed om ook de volgende stappen in de leercyclus te doorlopen, door je te verdiepen in de praktijk. Ga bijvoorbeeld eens het gesprek aan met een beslisser of een doener die goed zijn in praktische toepassingen.
Daarnaast is een valkuil in het huidige onderwijs dat jij je interesse verliest. Bij sommige onderwerpen in de wiskunde worden recepten voorgekauwd. Als denker heb je daar niet zo veel mee. Hou jezelf geïnteresseerd door de theorie achter klakkeloze invuloefeningen en recepten op te zoeken. Ook bij dat soort oefeningen geldt dat er vaak een mooie wiskundige theorie achter verstopt zit.
Lees ook de eerdere blogs in deze serie:
> Wiskunde leren: een oerwoud of een dierentuin? (7 september)
> Spiraalsgewijs wiskunde leren: is dat de oplossing? (14 september)
> Iedereen zijn eigen stijl (21 september)
> Ik ben een doener. En nu? (28 september)
> Ik ben een beslisser. En nu? (5 oktober)