Wat maakt een hit een hit? En hoe komt het toch altijd dat dat ene liedje in je hoofd blijft hangen? Met Hooked! proberen muziekwetenschappers te ontrafelen hoe dit werkt. Door het project te vatten in een app weten zij een groot publiek te bereiken en daardoor veel data te verzamelen. Tot nu toe is er 100.000 keer een liedje beluisterd. Maar er zijn nog meer gegevens nodig.
Om erachter te komen waarom sommige liedjes onvergetelijk zijn, ontwikkelden prof. dr. Remco Veltkamp en zijn onderzoeksgroep een bijzondere methode voor de app. De app speelt de eerste paar noten van een liedje uit de Top 2000, waarna de speler moet aangeven of hij of zij deze tonen herkent of niet. Daarna wordt getest of de deelnemer het nummer wel écht herkent. Het geluid staat even uit en het is de bedoeling dat je het liedje doorzingt in je hoofd. Daarna springt het geluid weer aan, terwijl de muziek ondertussen is doorgegaan. De speler moet dan aangeven of de muziek op de juiste plek verder gaat of niet.
Op die manier verzamelen de makers van de app kwantitatieve gegevens over zogenaamde 'hooks', tooncombinaties die makkelijk onthouden worden. Deze staan ook al wel bekend als oorwurmen. De onderzoekers hebben al enkele mogelijke verklaringen opgesteld: dat herhaling van een fragment in één nummer een rol speelt, of juist dat een eenmalig, verrassend fragment goed blijft hangen. Met deze informatie hebben ze straks niet het recept voor een hit, maar weten ze wat mensen goed onthouden. Als je meer wilt weten over ons geheugen, kijk dan de serie Memory terug.
Nieuwsgierig? Speel zelf de app! Download de app in de iTunes store. Let op: je hebt hiervoor wel Spotify Premium nodig. Binnenkort kan je het spel ook gratis spelen via de webversie. Of kom naar Festival deBeschaving in Utrecht, waar je Hooked! ook uit kan testen op het Experimentenparcours. Ontmoet hier ook prof. dr. Remco Veltkamp, onderzoeker aan de UU en initiatiefnemer, en praat verder...