Hij stond twee dagen in Utrecht op het Janskerkhof, het 'nieuwste' werk van Rembrandt van Rijn. Het portret is niet écht geschilderd door de 17e eeuwse meester, maar gemaakt door een team van data-analisten en kunsthistorici. Het hele maakproces van het schilderij, genaamd “The Next Rembrandt,” duurde 18 maanden. Om Rembrandts schilderstijl en penseelstreken te reproduceren, analyseerde men met behulp van software en een algoritme voor gezichtsherkenning digitale representaties van al zijn 346 schilderijen. Een 3D printer printte 13 lagen verf op een doek, dat dus ook qua textuur lijkt op een echte Rembrandt. Het doel van het project was om een gesprek te starten over data en technologie in de kunst, aldus Bas Korsten, één van de betrokkenen bij het project in een artikel op The Guardian.
In de reeks 'Creativiteit' ging filosoof en informaticus prof. dr. Pieter Adriaans in op de vraag of computers kunst maken. En vinden we dat mooi? Kan een computer écht creatief zijn? Op de eerste vraag antwoordt Adriaans volmondig 'ja', de tweede 'misschien' en de derde 'nee'. Voor zijn uitleg kijk je 'Kunstmatig creatief' terug. Wil je weten of het nieuwe werk kan tippen aan het oude werk van Rembrandt, dan kun je het schilderij nog op 30 mei en 1 juni zien in Rotterdam, op de Coolsingel.