Hoe overleef je extreme armoede?

13 juni draait de docu 'Living on one dollar' in 't Hoogt. Na afloop vertelt ontwikkelingseconoom Erwin Bulte over zijn werk in Afrika. Hoe kun je extreme armoede tegengaan en oplossen?
Leestijd 2 minuten — Di 17 mei 2016

Living on one dollar volgt de reis van vier vrienden, die gedurende twee maanden op het platteland van Guatemala proberen te leven van slechts $ 1 per dag. Ze strijden tegen honger, parasieten en extreme financiële stress. Een onvoorstelbare realiteit voor de meeste jonge mensen in de westerse wereld, maar de uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden zijn dagelijkse kost voor meer dan 1,1 miljard mensen over de hele wereld. De vrienden leren dat er geen gemakkelijke oplossing zijn tegen armoede, maar ervaren de vrijgevigheid en de kracht van de straatarme dorpsgenoten. Zij blijken uiterst veerkrachtig in de meest deprimerende omstandigheden. Living on one dollaris een gelauwerde documentaire die door Nobelprijswinnaar Muhammad Yunus - de ontwikkelaar en grondlegger van het microkrediet - werd aangeprezen als een 'must-see'.

Na afloop van de film geeft prof. dr. Erwin Bulte een reflectie en hij zal daarna in discussie gaan met het publiek. Hoe kun je als individu ontsnappen aan extreme armoede? Welke interventies van bovenaf werken wel en niet?
Bulte werkt als ontwikkelingseconoom aan de Wageningen Universiteit en vervult de leerstoel 'Instituties en Ontwikkeling' aan de UU. In april 2014 werd hij door De Economist benoemd tot 'beste econoom in Nederland'. Een groot deel van het onderzoek Bulte's richt zich op Afrikaanse landen waar onlangs conflicten zijn geweest. Hij kijkt naar de invloed van lokale overheden en ontwikkelingsprojecten die deze gebieden weer willen opbouwen, zowel op economisch als op andere wijze. Zo voert hij economische experimenten uit in verschillende dorpen om te onderzoeken hoe vertrouwen en corruptie van invloed zijn op de economische ontwikkeling. Tevens experimenteert hij met verschillende methoden van ontwikkelingsfinanciering. Zijn de microkredieten die de jongens in de film een steuntje in de rug geven op de lang termijn effectief?

Gratis kaartjes zijn te reserveren via de website van 't Hoogt. Wanneer alle kaartjes vergeven zijn, kun je op de avond zelf je om half zeven bij de kassa melden. Er zijn altijd onopgehaalde tickets, die worden dan opnieuw vergeven.