Citostress

"De Citotoets is het belangrijkste in mijn hele leven"
Leestijd 1 minuut — Ma 20 april 2015

Deze week is voor veel groep 8 leerlingen spannend. Zij krijgen de Cito onder hun neus. "De Citotoets is het belangrijkste in mijn hele leven", zegt een leerling in de documentaire Citostress die NPO2 maandag 20 april uitzond. Hierin worden twee klassen op een 'witte' en een 'zwarte' school gevolgd in de aanloop naar de toets der toetsen. Dit jaar werd de Cito verplaatst van februari naar april, met als doel dat het schooladvies zwaarder zou gaan wegen. Toch is de Citostress voelbaar bij iedereen: kinderen, ouders, juffen en meesters. De uitzending zal de discussie ongetwijfeld weer doen oplaaien. Zijn we doorgeslagen in onze meet- en weetobsessie, en wie kent het kind beter: de ouder of de leerkracht?

In de serie In de schoolbanken onderzochten we mythes, methodes en materiaal in het onderwijs. Prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer (Early Childhood, Stenden University) en dr. Cor Sluijter van het Cito, gingen in discussie over het toetsen van jonge kinderen. Is het een goed hulpmiddel om de vooruitgang te meten of een schadelijke doorgeslagen ontwikkeling? Kijk 'Toetsgekte en prestatiedruk'.