Big Brother

De overheid trekt de elektronische teugels aan
Leestijd 1 minuut — Ma 26 januari 2015

Vorige week nam Jan Staman als directeur van het Rathenau Instituut afscheid met een symposium waarin verkend werd wat technologisch screenen en bijsturen betekent voor de relatie tussen staat en burger. Heel veel! Zo luidde de conclusie. Zo werd SyRi (Systeem Risico Indicatie) door de overheid afgelopen zomer ingevoerd. Een systeem dat grote hoeveelheden persoonsgegevens (zie hier een hele lijst) gaat koppelen om fraude met belastingen en uitkeringen op te sporen." target="_blank">symposium waarin verkend werd wat technologisch screenen en bijsturen betekent voor de relatie tussen staat en burger. Heel veel! Zo luidde de conclusie. Zo werd SyRi (Systeem Risico Indicatie) door de overheid afgelopen zomer ingevoerd. Een systeem dat grote hoeveelheden persoonsgegevens (zie hier een hele lijst) gaat koppelen om fraude met belastingen en uitkeringen op te sporen. "De overheid trekt de elektronische teugels aan en zet de burger weer iets naakter in het detectiepoortje van de bureaucratie" merkte Marc Chavannes (columnist NRC) op. Privacy lijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen, zowel op vrijwillige als onvrijwillige basis. Is dat erg? In het Filosofisch Café onderzochten rechtsfilosoof dr. mr. Bald de Vries (Universiteit Utrecht) en dr. mr. Colette Cuijpers (Tilburg Institute for Law, Technology and Society) wat privacy waard is. Ook Hans de Zwart (directeur van Bits of Freedom) vertelde tijdens de Privacyrede 2014 dat het niet alleen de overheid is die we moeten wantrouwen, maar ook de commerciële bedrijven die onze gegevens bewaren en geïnteresseerd zijn in waar we ons geld aan uitgeven.