Filmtips uit de Betweter cinema

Voor de Betweter Cinema selecteerden we de mooiste docu’s, speelfilms en animaties uit binnen-en buitenland. Verrassende verhalen die je op een andere manier laten kijken naar de wereld om je heen. En het goede nieuws: een groot deel daarvan is ook online terug te zien.
Leestijd 4 minuten — Za 30 september 2023
Betweter Festival

Liefde van alle leeftijden

Is liefde anders als je 11 of 91 bent? Ga zitten voor deze drie prachtige kleine, maar grootse liefdesverhalen. Van een eerste aanbidder, tot een bijzondere ontmoeting in het bejaardentehuis.

Bedriegen

Heerlijk, hoe simpel de liefde is als kind. Met het verhaal van de 11-jarige Meike wist Studio Radiomakers Desmet een universeel liefdesvraagstuk te vangen in één minuut: wat doe je als iemand jou leuk vindt, maar die liefde niet wederzijds is?

Louder than words

Een jonge muzikant heeft een onverwachte ontmoeting met een dove danser. Een mooi, klein, coming of age-verhaal over liefde, communicatie en de gedeelde taal van muziek. De film kreeg lovende kritieken op YouTube vanuit de dovengemeenschap en de LHBTQ-gemeenschap, met als enige minpunt: “Ik wou dat hij langer duurde.”

‘I love jou!’

Miep (95) en Piet (93) kennen elkaar ‘eigenlijk pas kort’. Hoe is het om je nieuwe liefde te ontmoeten als je al in de 90 bent? Een mooi verhaal over liefde in het bejaardentehuis.

Science meets fiction

Sciencefiction biedt ons een blik in de toekomst. Maar hoe wenselijk is datgene dat we te zien krijgen? Drie scifi films die je een spiegel voorhouden.

Skin

Zou jij je diepste verdriet delen met een computer? In de korte sciencefictionfilm ‘Skin’ krijgt Nathan een virtual happiness officer toegewezen om hem te helpen in zijn rouwproces. Helpt dat? Een aangrijpende film die actuele vraagstukken blootlegt. Steeds vaker wordt AI ingezet om psychologen te ondersteunen. Biedt AI een oplossing voor personeelstekorten in de ggz? Of zijn menselijke emoties zoals rouw niet te vangen door een computer? Kijk de film hier

The right choice

Stel je kon alle eigenschappen van je toekomstige kind zelf bepalen. Wat zou je dan kiezen? In de sciencefictionfilm ‘The right choice’ moet een stel drie keuzes maken voor hun baby. Dat biedt pijnlijk inzicht in maatschappelijke verhoudingen. Deze film is overduidelijk fictie, maar roept wel vragen op.

De biomedische wetenschap maakt een razende ontwikkeling door. Met met genome editing technieken zoals CRISPR-Cas kunnen fouten in het DNA worden opgespoord en vervangen. Biedt de techniek een mooie oplossing om genetische ziekten te voorkomen? Of is het een duistere voorbode voor een wereld waarin rijke ouders de perfecte eigenschappen voor hun kind selecteren? En wat vertelt de film ons over onrechtvaardigheid in onze hedendaagse wereld?

The replacement

Wat als er een kloon van jou was, die in alles beter was dan jijzelf? In ‘The Replacement’ nemen klonen de wereld over. In deze absurde korte sci-fi comedy volgen we een conciërge die zijn dromen in rook zien opgaan als zijn kloon wordt verkozen tot president. Hoeveel ruimte is er nog voor de mens in deze nieuwe wereld? Hilarische film waarbij alles in rap tempo escaleert. Soms lijkt technologie ons voorbij te snellen. Lukt het ons om op tijd op de rem te trappen om negatieve gevolgen te voorkomen? Voor een kloon-invasie hoeven we voorlopig nog niet bang te zijn. Maar hoe zit dat met kunstmatige intelligentie, genetische modificatie of het steeds breder inzetten van big data?

Dichter bij de natuur

Natuur is overal, en voor wie goed kijkt valt er veel te verwonderen. Laat je meeslepen door deze drie fantastische korte natuurfilms.

The Underground Astronaut

Diep onder de grond bevindt zich een complex netwerk van schimmels, dat onmisbaar is voor ons ecosysteem. Evolutionair bioloog Toby Kiers ontrafelt het mysterie onder dat zich onder onze voeten bevindt. Hoe heeft klimaatverandering impact op dit immense ondergrondse netwerk? Kijk The Underground Astronaut en meer korte documentaires over het werk van grensverleggende wetenschappers op de site van Ammodo Docs.

The Shepherdess

We reizen af naar New Mexico, waar een Navajo schaapsherder haar dieren in leven houdt ondanks extreme droogte. De prachtige beelden in deze korte documentaire geven een inkijkje in een totaal andere en snel verdwijnende manier van leven. Een film die laat zien wat de impact is van droogte als je van het land leeft.

Survival

Soms doet een film je direct glimlachen, en de korte geanimeerde kinderportretten van Studio Desmet hadden dat effect op ons. Zo ook ‘Survival’, een vrolijk en verrassend portret van de avontuurlijke Fiep (10), die niks liever doet dan in de natuur zijn en ‘survivallen’. De natuur door kinderogen. "Ik heb al eens een duif opengesneden en gegeten, dat vond ik heel bijzonder."