Omstreden, bevraagd, en binnenkort afgeschaft: de jubelton

Vermogende ouders kunnen op dit moment hun kind nog een ton belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis, de zogenaamde ‘jubelton’. Maar omdat dit de huizenprijzen verder opdrijft en de ongelijkheid vergroot, wordt hier binnenkort flink het mes in gezet.
Leestijd 2 minuten — Wo 9 maart 2022

Van de ‘jubelton’ blijft vanaf volgend jaar nog maar een kwart over, zo is te lezen in de Volkskrant. Met deze omstreden regeling, officieel de schenkingsvrijstelling eigen woning, kunnen ouders hun kind tot 106.671 euro belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis. Op de krappe woningmarkt zorgt dit ervoor dat kinderen van vermogende ouders hun concurrenten, die het aankoopbedrag zelf op tafel moeten leggen, kunnen overbieden. De bevoorrechten worden verder bevoorrecht, en zo kreeg deze regeling de bijnaam ‘jubelton’. In een poging om jongeren van minder vermogende ouders ook een kans te geven op een woning, daalt per 1 januari 2023 het belastingvrij te schenken bedrag tot 27.231 euro. Een jaar later wordt de regeling volledig afgeschaft.

De jubelton was één van de redenen dat de huizenprijzen stegen, maar de wooncrisis zal met het afschaffen hiervan niet meteen zijn opgelost. Er zijn namelijk nog steeds te weinig betaalbare woningen. Hierdoor is onder andere het aantal daklozen in de afgelopen tien jaar verdubbeld en blijven steeds meer jongeren noodgedwongen langer bij hun ouders wonen. De wooncrisis is vooral een politiek probleem, beargumenteert sociaal geograaf dr. Wouter van Gent (Universiteit van Amsterdam) in De Duiders. “In 1989 wordt afscheid genomen van het idee dat de overheid wonen als zorgtaak heeft”, zo stelt hij, wat een kantelpunt in het politieke denken markeert. Hierna volgden meer maatregelen om de woningmarkt te liberaliseren.

Van Gent haalt in het gesprek ook de jubelton aan, waarbij hij benadrukt dat dit zorgt voor grotere ongelijkheid tussen starters. Wanneer je kansen op de woningmarkt afhangen van hoeveel geld je ouders hebben, wordt het hebben van een eigen huis steeds minder een recht en steeds meer een luxe. Wil je meer weten over de problemen op de woningmarkt en mogelijke oplossingen hiervoor? Kijk de opname dan hier terug.