In Memoriam Melanie Peters

We zijn geschokt en verslagen door het bericht over het overlijden van Melanie Peters op 11 augustus 2021. Voordat ze bij het Rathenau Instituut directeur werd, was ze vele jaren de onze. We zijn trots nog elke dag te mogen voortbouwen op haar werk. Dag lieve Melanie, dankjewel.
Leestijd 1 minuut — Za 14 augustus 2021

In matters of style, swim with the current. In matters of principle, stand like a rock. De tegendenker en de meedenker in ons allemaal, die hebben we allebei nodig.
(Melanie Peters, SG-magazine 2013)

Melanie was van 2006 tot 2015 directeur van Studium Generale Universiteit Utrecht. Met een klein team jonge medewerkers maakte ze van Studium Generale een aansprekend en eigentijds podium waar een breed publiek van studenten en andere geïnteresseerden kennis kon maken met wetenschappers en andere denkers. Ze nam dat podium mee het digitale tijdperk in. De lange traditie van SG bleef haar daarbij altijd inspireren.

Melanie was intelligent, gedreven, liefdevol en wijs. Ze kon als geen ander verbanden leggen tussen maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen, vaak lang voordat anderen die zagen. Met haar brede belangstelling en grote netwerk binnen en buiten de academische wereld hielp ze niet alleen SG verder, maar ook vele andere mensen en organisaties. In 2015 verliet ze Studium Generale om directeur te worden van het Rathenau Instituut. Dichter bij het vuur van politiek en beleid, maar onmiskenbaar met hetzelfde hart voor de mensen die daarvan de gevolgen ondervinden.

Dr. ir. Melanie Peters was een bevlogen ambassadeur voor de publieke waarde van wetenschap. Bij een SG-avond ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs, in 2010, vertelde Melanie in een prachtige toespraak die aan actualiteit niets heeft ingeboet, over een aantal waarden die haar dreven. Open toegang tot wetenschappelijke kennis voor iedereen, was daar een van. En het maatschappelijk engagement van studenten. En ook: over grenzen heen kijken, durven twijfelen, zowel de kracht als de beperkingen inzien van wetenschap en ratio. Het zijn waarden die ons zijn blijven leiden. Met daarbij ook de gewetensvragen die ze stelde, o.a. in een column in het SG-magazine in 2013: “Kritisch zijn, zonder tegen te zijn, hoe doe je dat? En hoe effectief is dat?”

Als leidinggevende was Melanie heel persoonlijk betrokken bij haar jonge team, en dat bleef ze ook na haar vertrek. Ze woonde huwelijken bij en kwam op kraamvisite. Regelmatig kregen we allemaal de groetjes als een van onze wegen de hare weer eens kruiste. En toen een van de SG-programmamakers - ooit een van Melanies eerste stagiairs - vorige zomer afscheid nam, was ze er natuurlijk bij.

Ze kwam ook terug naar het oude nest als spreker op het podium van Studium Generale. En als bezoeker. Afgelopen maart mailde ze naar aanleiding van de SG-nieuwsbrief waarin we stilstonden bij een jaar coronacrisis. Ze dacht terug aan de laatste lezing voordat alles op slot ging, schreef ze. Ze was daarbij, in het Academiegebouw in maart 2020, met haar echtgenoot als spreker van dienst die avond. “Jullie doen het goed! Alles ziet er superinteressant uit”, mailde ze, een jaar later. “Hou vol!”

We zijn verdrietig dat de wereld Melanie nu moet missen. In dankbare herinnering blijven we voortbouwen op haar werk.

Onze gedachten zijn bij Albert, Eva en Swati.

Namens het team van Studium Generale en alle (oud-)collega’s van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur,

Jessie Waalwijk, programmamanager Studium Generale
Maud Radstake, hoofd Programmabureau