Korte film lezingserie Over de bloemetjes en de bijtjes

Seks is overal. Hoe moeten we daar mee omgaan? In serie Over de bloemetjes en de bijtjes zochten we antwoorden.
Leestijd 2 minuten — Di 17 december 2013
Over de bloemetjes en de bijtjes

In de serie Over de bloemetjes en de bijtjes kijken wetenschappers uit verschillende disciplines naar 'seksuele ontwikkeling', in het bijzonder vanuit het perspectief van opvoeding. Hoogleraar verbratenpaleontologie prof. dr. Jelle Reumer laat zien dat geslachtelijke voortplanting noodzakelijk is: de bloemetjes en bijtjes zitten in onze genen geprogrammeerd. Daarnaast wordt onze seksualiteit beïnvloed door maatschappelijke en culturele invloeden, vertelt gedragswetenschapper prof. dr. Ine Vanwesenbeeck. Vooral jongeren zijn hierin gevoelig voor stereotyperingen: mannen worden gezien als seksueel, vrouwen als sexy. Maar, biopsychologe Martine Delfos stelt dat jongens en meisjes minder van elkaar verschillen dan we vaak denken. Zeker als het op seksualiteit aankomt, vinden we het allemaal even spannend. Medisch psychologie prof. dr. Peggy Cohen-Kettenis legt uit hoe mensen met genderdysforie, die een ongemak ervaren bij hun aangeboren geslacht, laten zien dat we de categorieën man en vrouw beter kunnen zien als een spectrum tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid. Meer kennis over de ambiguïteit van onze seksualiteit zorgt dat we er makkelijker over kunnen praten. En op die manier kunnen we taboes doorbreken, zo stelt universiteitshoogleraar prof. dr. Paul Schnabel. Sinds de jaren '60 is seksualiteit beter bespreekbaar geworden, maar sommige onderwerpen zijn nog steeds een groot taboe. Seks en kinderen bijvoorbeeld, stelt hoogleraar Ontwikkelingspsychologie prof. dr. Willem Koops. We vinden de seksuele ontwikkeling van kinderen een lastig onderwerp, maar volgens sociaal wetenschapper dr. Channah Zwiep is een goede seksuele opvoeding wel essentieel. Hierin is het belangrijk dat ouders het onderwerp niet problematischer maken dan nodig: het meeste seksueel gedrag is heel gewoon. Antropoloog dr. Geeft Mommersteeg stelt de grote veranderingen in de omgang met seksualiteit illustreren hoe sterk het een cultureel fenomeen is. Hoe kunnen we deze veranderende cultuur rondom seksualiteit begrijpen? Het lijkt vooral belangrijk om erover te praten, ook in de opvoeding, en verschil te accepteren.

Naar aanleiding van deze serie maakten we een korte film, waarin de conclusies van alle sprekers nog eens aan bod komen. De lezingen in deze reeks kan je hier terugzien.