Cultuuroverdracht begint bij het onderwijs

Aankomend

Geen aankomende events

Geweest

Nog geen events geweest

Opnames

Nog geen opnames in deze serie

Artikelen

Nog geen artikelen in deze serie

Over deze serie

Symposium over onderwijs en cultuur op zaterdag 15 oktober 2005

Wat heeft de Nederlandse cultuur aan waardevols te bieden voor de nieuwe generaties, wat aan andere culturen en wat is de rol van het onderwijs daarin? Deze vragen staan centraal in een symposium georganiseerd door Studium Generale in samenwerking met de vereniging Vrienden van het Gymnasium ter gelegenheid van het vijfde lustrum van de vereniging.

9.30 uur: ontvangst met koffie/thee.

9.55 uur: welkom door de voorzitter van de vereniging drs. George Folmer.

10.00-10.45 uur: voordracht door Frits Bolkestein, waarna gelegenheid tot het stellen van vragen.

10.45-11.00 uur: pauze.

11.00-11.45 uur: forumdiscussie o.l.v. prof.dr.mr. Herman Philipse (universiteits-hoogleraar Wijsbegeerte, UU) met als deelnemers: prof.dr. Herman von der Dunk (em. Contemporaine Geschiedenis, UU); prof.dr.mr. Paul Cliteur, (Encyclopedie van de Rechtswetenschap, Universiteit Leiden); drs. Fenna Vergeer (lid van de Tweede Kamer voor de SP) en dr. Jet Bussemaker (woordvoerder Onderwijs van de PvdA Tweede Kamerfractie).

Onderwerpen: Welke rol kan en moet het onderwijs spelen bij de overdracht van kennis en cultuur? Wat kan het gymnasium in het bijzonder doen voor de vorming van een maatschappelijke en culturele elite? Welk cultuurideaal drijft de huidige beleidsmakers en hoe staan wij daar tegenover? Bij het onderwijs zijn meer zaken van belang dan creativiteit, individuele zelfontplooiing en de arbeidsmarkt.

11.45-12.15 uur: discussie met het publiek.

12.15-12.30 uur: samenvatting en afsluiting van het ochtendprogramma.

12.30-13.30 uur: lunchpauze.

13.30-15.30 uur: forumdiscussie o.l.v. drs. Ko Traas (oud-rector van een scholen-gemeenschap in Middelharnis, publicist), met als deelnemers: prof.dr. Frida Balk-Smit Duyzentkunst (em. Nederlandse Taalkunde, UvA), dr.ir. Adrienne van den Boogaard (docent, TU Delft), drs. Vivien Hargreaves (docent Klassieke Talen, Bilthoven), prof.dr. Jan Maarten Bremer (em. Klassieke Griekse Taal- en Letterkunde, UvA) en prof.dr. Henk Barendregt (Grondslagen van de Wiskunde en Informatica, Radboud Universiteit Nijmegen), waarna discussie met het publiek.

Onderwerpen: Hoe kwam het dat steeds meer nivellering en steeds minder streven naar excellentie in ons voortgezet en hoger onderwijs optraden? Wat kunnen we daaraan doen, mede via inhoudelijke veranderingen in de leerstof?

15.30 uur: samenvatting en afsluitpresentatie, waarna pauze.

16.00-16.45 uur: optreden van dr. Peter Nieuwint (anglist en cabaretier).
Dankwoord van de voorzitter drs. George Folmer en dagafsluiting.

Plaats: Aula van het Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht.

Symposiumbundel

Ter gelegenheid van dit symposium zal de essaybundel Steeds minder leren: de tragedie van de onderwijshervormingen verschijnen met artikelen van personen die vanuit hun maatschappelijke en wetenschappelijke interesse en kundigheid hun licht laten schijnen over zaken die het thema en de centrale vragen van het symposium raken.Wij hopen dat daarmee een breed maatschappelijk gesprek in gang wordt gezet. Tijdens het symposium is de bundel verkrijgbaar.

Het symposium wordt georganiseerd in samenwerking met de vereniging Vrienden van het Gymnasium: www.gymnasiumnu.nl