Anti-veroudering op de basisschool: skincare als vervanging van selfcare?

Dermatologen slaan deze week alarm: een groeiende groep van kinderen tussen de acht en twaalf jaar oud ontwikkelt huidproblemen door een overmatig gebruik van skincare producten. Met maskers, serums, gezichtssprays en nog veel meer gaat deze groep zo vroeg mogelijk de strijd aan met het verouderingsproces. Hoe komen kinderen in deze strijd terecht en wat zijn de gevolgen?
Leestijd 2 minuten — Di 7 mei 2024
Van wie is het vrouwenlichaam?

“De nieuwste afzetmarkt voor anti-verouderingscrèmes: kinderen,” kopte NRC afgelopen week. Huiddeskundigen zien dit jaar een zorgwekkende ontwikkeling waarin kinderen tussen de acht en twaalf jaar massaal skincareproducten aanschaffen, met als gevolg dat steeds meer kinderen huidproblemen ontwikkelen. Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, zou zelfs het meeste geld uitgeven aan huidverzorging ten opzichte van alle andere generaties.

Dat jongeren en kinderen vroeger in hun leven aan cosmetische behandelingen beginnen, past binnen de trend dat ons zelfbeeld steeds meer onder druk staat. Hierover spraken wij in 2020 met psycholoog prof. Liesbeth Woertman en socioloog dr. Sylvia Holla. Woertman ziet een tegenstrijdigheid in de huidige samenleving: “Kijk naar hoe we er vroeger uitzagen en vergelijk dat met hoe we er nu uitzien. We zijn nog nooit zo mooi geweest. En tegelijkertijd waren we nog nooit zo ontevreden over ons uiterlijk als nu.” De kern van dit probleem ligt bij de overtollige blootstelling aan ideaalbeelden en onze neiging om ons hier continu mee te vergelijken. “Je laat duizenden ideaalbeelden per dag in je hersenen toe”, zegt Woertman. “Daar kun je natuurlijk nooit tegenop. Beelden komen binnen en doen hun werking onbewust. Dus probeer dat te minimaliseren. Je hebt er niets aan.” De gevolgen gaan echter verder dan alleen een negatief zelfbeeld, want schoonheidsverschillen kunnen ook zorgen voor sociale ongelijkheid. “Mensen die mooi gevonden worden door anderen, worden vaak ook op andere vlakken hoger ingeschat,” legt Holla uit. Zulke mensen krijgen vaak hogere beoordelingen, een hoger salaris, zelfs een rijker sociaal leven. Serieuze maatschappelijke problemen gaan zo dus schuil achter een op het oog onschuldig lijkend toegenomen gebruik van huidproducten onder kinderen.

Wil je meer weten over schoonheidsidealen, de negatieve gevolgen daarvan voor onze maatschappij en misschien wel het belangrijkste: hoe die gevolgen begrenst kunnen worden? Bekijk de lezing met o.a. Woertman en Holla terug.