De eerstegeneratiestudent doet het op eigen houtje

Het Eerste-Generatie Fonds van de Universiteit Utrecht helpt studenten die als eerste uit een familie gaan studeren. Waar lopen die studenten tegen aan? Waarom is dit fonds, in een kansenrijkland als Nederland, zo hard nodig?
Leestijd 2 minuten — Di 30 november 2021

Pioniers hebben het nooit makkelijk en eerstegeneratiestudenten dus ook niet. Studenten die als eerste uit een familie een universitaire opleiding beginnen, vinden vaak met moeite hun weg in de academische wereld. Daarom richtte promovenda Charisma Hehakaya, zelf ook pionier, onlangs het Eerste-Generatie Fonds op bij de Universiteit Utrecht. Met dit fonds hoopt zij eerstegeneratiestudenten een steuntje in de rug te kunnen geven. Bijvoorbeeld door financiële steun aan te bieden, als ouders daar de middelen niet voor hebben. Maar ook door kennis, ervaringen en verhalen uit te wisselen. Zodat nieuwkomers met een veilig en vertrouwd gevoel door de academische wereld kunnen bewegen.

Veel vragen

Een thuisgevoel binnen de universiteitsmuren is voor eerstegeneratiestudenten namelijk niet vanzelfsprekend. Als eerste uit de familie, kun je immers niet bouwen op kennis en ervaring van familieleden. Waar anderen via ouders, broers en zussen al enigszins bekend zijn met de universiteitscultuur, moeten deze studenten veel zelf uitzoeken. Hoe zit het studentenleven in elkaar? Hoe woon je op kamers? Hoe gedraag je je in een werkgroep? Plankenkoorts en faalangst komt in deze groep daardoor regelmatig voor, schrijft de Volkskrant. “Je weet nog niet dat kritisch vragen stellen de bedoeling is”, aldus Rémi ter Haar.

Kansengelijkheid

Regelmatig worden eerstegeneratiestudenten gezien als het boegbeeld van kansengelijkheid in Nederland. Ongeacht je achtergrond en financiële situatie: iedereen heeft evenveel mogelijkheden om een universitaire opleiding te kunnen volgen. De praktijk laat echter zien dat er nog stappen gezet moeten worden voordat de realiteit het ideaal daadwerkelijk weerspiegelt. Het Eerste-Generatie Fonds is daarom een goede stap richting meer gelijkheid en inclusie in de academische wereld.

Interviews met eerstegeneratiestudenten

Vorige jaar publiceerde Studium Generale een vijfdelige blogserie rondom dit thema. Tegen welke problemen en uitdagingen lopen eerstegeneratiestudenten aan? Heeft ‘de eerste’ zijn, invloed op hun identiteit? Hoe gaan de pioniers om met de grote verschillen tussen ‘thuis-thuis’ en het studentenleven? Lees de blogserie over eerstegeneratiestudenten.