Eerlijke kleding

Weet jij waar en hoe het t-shirt dat draagt gemaakt is? De hedendaagse consument is vervreemd van de producten die hij of zij bezit. Hoe kan het anders?
Leestijd 1 minuut — Ma 4 juli 2016

Het kabinet en tien maatschappelijke organisaties presenteren vandaag een witte lijst van zestig kleding- en textielbedrijven die 'eerlijke kleding' verkopen of dat binnen vijf jaar willen gaan doen. De bedrijven moeten de arbeidsomstandigheden in fabrieken verbeteren. Kinderarbeid is absoluut uit den boze en het productieproces moet milieu en klimaat zo min mogelijk schaden. Wie zich niet aan de afspraken houdt gaat van de lijst. Ieder jaar wordt de lijst publiekelijk ge-update. “Een veelgehoorde klacht van consumenten is dat ze wel duurzame kleding willen kopen, maar niet weten waar ze die kunnen krijgen. Deze lijst gaat ze absoluut helpen”, zegt minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel in de Volkskrant.

De hedendaagse consument is vervreemd van zijn producten. We weten niet meer waar de materialen van onze producten vandaan komen, hoe de producten gemaakt worden en hoe ze in de winkel terecht komen. In de reeks 'Stof tot nadenken' pleiten Ronald Gijsbertsen (actieonderzoeker en directeur SOMO) en Bas van Abel (creative director, Waag Society) voor 'ontvreemding' en hanteren daarbij de slogan If you can't open it, you don't own it - je bezit een product pas als je het kunt openmaken, aanpassen en repareren. De 3D-printer is hier een goed middel voor, maar ook de Fairphone is een mooi voorbeeld. Kijk 'Goed spul: materiaal met morele eigenschappen'.