Spinozaprijs

Prof. Birgit Meyer wint Spinozaprijs!
Leestijd 1 minuut — Ma 15 juni 2015

Antropoloog en religiewetenschapper prof. dr. Birgit Meyer (Religiewetenschappen, Universiteit Utrecht) is één van de vier winnaars van de Spinozaprijs. Deze prijs is een eerbetoon voor het wetenschappelijke werk van Meyer, en bestaat uit 2,5 miljoen euro voor verder wetenschappelijk onderzoek. Ze doet onderzoek naar de Pinkstergemeenschap in Ghana. Met haar onderzoek laat ze het belang zien van religie in hedendaagse samenlevingen. Religie is niet aan het verdwijnen, maar verandert slechts van vorm. Zo krijgen nieuwe bewegingen als de Pinkstergemeenschap in Afrika en Latijns-Amerika steeds meer aanhangers. Meyer benadrukt in haar onderzoek de materiële kant van religie: “Geloven mag dan iets ongrijpbaars lijken, religies bieden hun gelovigen wel degelijk concrete praktijken waarmee ze zich in het hier en nu tot het goddelijke of bovennatuurlijke, en elkaar verhouden. Denk hierbij aan rituelen als bidden; maar ook aan objecten, beelden, klanken, teksten en het lichaam. We beleven religie wat dat betreft misschien wel vooral via onze zintuigen,” zegt ze op Kennislink.

Meyer sprak eerder bij Studium Generale over de culturele en religieuze waarde van materiaal. Welke betekenissen kennen wij materiaal toe? Kijk de lezing 'Van religieuze verering tot wegwerpcultuur' terug.