Arm en rijk in NL

De kloof tussen arm en rijk in Nederland is schokkend
Leestijd 1 minuut — Ma 19 januari 2015

'Kloof tussen arm en rijk groeit snel in Nederland', kopt de Volkskrant vandaag. Dat concludeert de krant na aanvraag van cijfers bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. De inkomensverdeling in Nederland is relatief gelijk en stabiel, maar bij de vermogens wordt het gat tussen arm en rijk steeds groter. De rijkste 1 procent bezit meer dan een kwart van het private vermogen, een stuk meer dan een jaar eerder. Aan de andere kant groeien de schulden van de minder bedeelden. 'Tamelijk schokkend' noemt de Utrechtse hoogleraar Sociale en Economische Geschiedenis Bas van Bavel dit. Zelf deed hij vorig jaar onderzoek voor een rapport over ongelijkheid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Het is afwachten hoe de politiek reageert, maar sinds de bestseller van de Franse econoom Thomas Piketty over de groeiende ongelijkheid staan ook de vermogens daarbij op de agenda. In de reeks 'Duurzaamheid als wereldbeeld' sprak prof. dr. Bas van Bavel over de groei en verdeling van welvaart via markt en staat. Volgens hem kan de geschiedenis ons iets leren over hoe we met ongelijkheid om moeten gaan. De sleutel is volgens Van Bavel gelegen in balans: macht en tegenmacht. Kijk de lezing 'Instituties van de open samenleving' terug. In de blogserie 'Bezit' schreef Van Bavel een bijdrage over 'vermogensongelijkheid op de agenda' in Nederland. In de komende reeks over duurzaamheid 'Back to the future' staat bezit en vermogen ook op het programma. Op 3 maart gaan dr. Lucien van Liere (Religiewetenschap, UU) en Rens van Tilburg (USI) het hierover hebben. Hoe duurzaam zijn de westerse opvattingen over bezit?