Dynamics of youth

Hoe kunnen we abnormale ontwikkeling verklaren?
Leestijd 2 minuten — Vr 6 juni 2014

Van vragen over de beste positieve stimulering van kinderen, tot het verklaren van problematisch gedrag, in het speerpunt dynamics of youth kijken wetenschapers vanuit zes faculteiten naar de ontwikkeling van kinderen. Prof. dr. Paul Schnabel ging tijdens Expeditie UU in gesprek met programmadirecteur 'dynamics of youth' prof. dr. Chantal Kemner.

Als je abnormale ontwikkeling wil begrijpen moet je beginnen bij gewone ontwikkeling. Waardoor ontstaan verschillen in de individuele ontwikkeling? Zowel genen als omgevingsfactoren spelen een rol, het ene kind lijkt alles mee te hebben, maar ontwikkelt toch problematisch gedrag, terwijl de ander het verrassend goed doet. Zo lijken 'paardenbloem kinderen' immuun voor een slechte omgeving, terwijl kwetsbare kinderen juist erg gevoelig zijn voor invloed van buitenaf. Kwetsbare kinderen zijn daardoor wel gevoeliger voor behandeling, stelt Kemner.

Het onderzoek vindt toepassing in de klinische praktijk, bijvoorbeeld in de psychiatrie. Het wordt steeds duidelijker dat kinderpsychiatrie en gewone psychiatrie niet los van elkaar te zien zijn; het ontwikkelen van een psychiatrische stoornis op latere leeftijd, vaak zijn basis vindt in de vroege ontwikkeling. Ook voor vraagstukken uit de politiek kan het onderzoek een oplossing bieden, denk aan de goedgekeurde en afgekeurde anti-pestprogramma's, die de afgelopen weken het nieuws haalden. Waardoor ontwikkelt een kind zich als een pestkop? En hoe werken anti-pestprogramma's? Dat zijn vragen waarvoor binnen het speerpunt naar een oplossing kan worden gezocht.

Benieuwd naar een voorbeeld van onderzoek dat binnen dit speerpunt plaatsvindt? Lees het blog over Carlijn van den Boomen die vertelde over haar onderzoek naar de invloed van visuele perceptie op gedrag.

Illustrator Ronald van der Heide tekende wat er in de Pimp your mind lounge gebeurde. Zie ook het hele beeldverslag.