Patiënten, pillen en poen

Recentelijk is er veel kritiek op de farmaceutische industrie omdat veel bedrijven alleen nog maar investeren in medicijnen die veel geld opleveren.
Leestijd 1 minuut — Ma 3 september 2012

Dit heeft tot gevolg dat er voor ziektes die marketingtechnisch gezien niet interessant zijn geen geneesmiddelen worden ontwikkelt. Zo hebben de grote farmaceutische bedrijven zich bijna geheel teruggetrokken uit het onderzoek naar betere medicijnen voor patiënten met psychische problemen, omdat er te weinig geld mee te verdienen is. Hoogleraar klinische farmacologie Adam Cohen liet in een interview hierover met de Volkskrant weten dat '...je nog beter voor de wapenindustrie kunt werken' (.pdf) en medisch redacteur voor de NRCNext Wim Köhler schreef dat de bedrijven meer geld uitgeven aan marketing dan aan onderzoek. Alarmerende berichten dus. Ook prof. dr. Huub Schellekens gaf in de Volkskrant van 11 augustus een interview over misstanden in de geneesmiddelenindustrie.

Bij Studium Generale gaf Schellekens de lezing 'Regulering van angst'. Hierin spreekt hij uitgebreid over het uitvinden en produceren van geneesmiddelen en dat het allang niet meer gaat om de mens, maar om de centen. Reclame is de grootste kostenpost en beurskoersen het belangrijkste doel. Wil je weten hoe Schellekens de toekomst van de farmaceutische wetenschap en industrie ziet? Kijk dan de lezing terug of Schellekens lunchlezing 'Rooskleurige toekomst' over onze afhankelijkheid van de farmaceutische industrie.