Oorlog en vrede
De drie landen maken zich zorgen over Russische desinformatie in een periode van kwetsbaarheid met de aankomende Europese verkiezingen en Olympische Spelen, is te lezen in De Volkskrant. Volgens de Franse overheid is een campagne aanstaande waarin een groot aantal Russische websites probeert de publieke opinie over de oorlog in Oekraïne te beïnvloeden. Maar hoe doen dergelijke campagnes dit?
“Desinformatie werkt het beste als je inspeelt op lopende debatten waar al wat pijn en discussie is waar je op kan aanhaken en waar je de scheidslijnen nog verder kan verdiepen”, legt Rusland-expert dr. Mariëlle Wijermars (UM) uit. Zo wordt er volgens haar vanuit Moskou desinformatie verspreid over de oorzaak en het verloop van de oorlog en de vraag of dit ook ‘onze’ oorlog in het Westen is. “In de hoop dat er in Europa twijfel ontstaat over bijvoorbeeld de financiële, politieke en militaire steun aan Oekraïne.”
Kijk de lezing (Des)informatie als oorlogswapen terug, waarin Wijermars dieper ingaat op de online dynamiek van Russische desinformatie en we met haar en mediawetenschapper prof. Bruce Mutsvairo (UU) verder praten over de werking van desinformatie in conflicten en wat de oplossingen zijn.