Het gevaar van ontbossing

Dat bomen belangrijk zijn voor onze planeet, weten we al een tijdje. Maar ondanks de vele afspraken die er zijn gemaakt, zien we juist een stijging van ontbossing. Wat is het risico daarvan?
Leestijd 2 minuten — Di 24 oktober 2023
De toekomst van ons eten

Volgens de NOS is ontbossing wereldwijd toegenomen. Zo is er vorig jaar 6,6 miljoen hectare bos verloren gegaan, een stijging van 4% in vergelijking met het jaar daarvoor. Regenwouden zijn het grootste slachtoffer van ontbossing, met een verlies van 4,1 miljoen hectare bos. Dit is niet in lijn met de beloftes die ruim 140 landen maakte bij de klimaattop in Glasgow om ontbossing tegen te gaan. De afspraak is dat per 2030 de ontbossing gestopt moest zijn en dat 350 hectare beschadigd landschap herstellen. Maar tot nu toe neemt ontbossing toe in plaats van af.

En dat brengt risico’s met zich mee, vertelde ecoloog dr. Pita Verweij (UU) tijdens de avond de Schaduwkanten van Vleesconsumptie. Nog nooit eerder in de geschiedenis hebben we bossen in zo’n rap tempo laten verdwijnen. “We onderwerpen het enorme systeem wat het leven op aarde ondersteunt aan een gigantisch experiment waarvan we de uitkomsten nog niet weten.” Bossen zijn erg belangrijk omdat ze rijk zijn aan biodiversiteit en CO2 opslaan. Als de ontbossing aanhoudt kan er zelfs een kantelpunt worden overschreden, dan treedt er een onomkeerbare verandering op. Een regenwoud als de Amazone zou daarmee kunnen veranderen van een permanente koolstofopslag in permanente koolstofuitstoter. Ook voor de biodiversiteit is dit regenwoud heel belangrijk, 40 procent van de biodiversiteit op aarde bevindt zich namelijk in de Amazone. “Het overgrote deel van de soorten heeft maar een beperkt verspreidingsgebied, als een aantal vierkante kilometer bos wordt gekapt en het leefgebied van die soort zich precies daar bevindt kan die soort zomaar uitsterven” legt Verweij uit.

Houdt dan daadwerkelijk geen enkel land zich aan de afspraak? Gelukkig is dat ook niet waar. Franziska Haupt van milieuorganisatie Cimate Focus vertelde aan de NOS dat 50 landen wel op schema lopen om ontbossing te stoppen. Ook Brazilië, het land waarin het grootste deel van het Amazoneregenwoud zich bevindt, heeft actie ondernomen om de verwoesting van het regenwoud tegen te gaan.

Meer weten over de oorzaken en gevolgen van ontbossing? Kijk dan de avond over de Schaduwkanten van Vleesconsumptie terug. Verweij gaat onder meer in op de rol die sojateelt voor veevoer speelt in het verdwijnen van regenwoud en andere natuurgebieden en een alternatief aanreikt.