Liefde is een werkwoord

Wat is het geheim van een duurzame relatie?
Leestijd 3 minuten — Do 23 maart 2023
Moderne liefde

Als je je op de datingmarkt begeeft, krijg je al snel door: de lat ligt hoog. We zoeken een partner die álles heeft. Op menig profiel staat al een lijstje: op zoek naar iemand die knap, grappig, sociaal, lief, sportief, reislustig en spontaan is. Blijkt de ander niet helemaal aan je lijstje te voldoen? Dan swipen we door naar de volgende. Want met zoveel vissen in de dating-zee is er vast wel iemand die er wél aan voldoet, toch?

Te hoge verwachtingen

“Het is helemaal niet nuttig om zo’n lijstje te maken met eigenschappen waar iemand aan moet voldoen”, zegt professor Johan Karremans van de Radboud Universiteit Nijmegen. “Er zijn nog duizend andere factoren die meespelen en die je niet in een lijstje kunt vangen.” Denk bijvoorbeeld aan iemands lichaamsgeur of de manier waarop die persoon naar je kijkt. Iemand die in theorie aan al je eisen voldoet, kan dan zomaar een hele slechte match blijken.

“Als je door al die datingsites en sociale media het idee krijgt dat het altijd beter kan, stijgen ook je verwachtingen van je eigen relatie die perfect moet zijn” zegt de Amsterdamse relatietherapeut Martijn Kemna. Zo kan een zogenoemde Mount Everest-relatie ontstaan, vult Karremans aan: iemand moet niet alleen een goede partner zijn, maar ook je beste vriend, een goede sekspartner, een goede ouder, en ga zo maar door. Iedere stap hoger op deze berg voelt alsof je de Mount Everest op loopt: verder naar boven krijg je steeds minder zuurstof. Je wordt als het ware verstikt door de hoge verwachtingen in je relatie.

Sleur tegengaan

Niet alleen te hoge verwachtingen, ook saaiheid kan een serieuze bedreiging voor de relatie zijn. Sterker nog, saaiheid is een net zo grote bedreiging voor een relatie als conflict. Na een tijdje komt menig relatie in een sleur terecht: iedere dag of week is hetzelfde, je hebt samen je routines en patronen en als je niet oppast, wordt het leven samen saai. Wat kun je dan doen?

Karremans benadrukt dat het hebben van bepaalde routines of rituelen in je relatie ook juist positief kunnen zijn: ze zijn uniek voor jullie relatie, en kunnen enorme verbinding geven. Dus hoewel je misschien geen zin hebt in wéér die croissantjes op zondagochtend, kan dit zomaar een moment van verbinding in jullie relatie zijn. Een moment dat jullie echt met elkaar zijn, met elkaar kunnen praten, en kunnen reflecteren op wat jullie hebben meegemaakt.

Maar, je moet elkaar wel blijven verrassen of iets spannends doen. “Mensen hebben als mens voortdurend behoefte aan zelfontwikkeling, ook in een relatie” legt professor Esther Kluwer van de Universiteit Utrecht uit. Daarom is het belangrijk dat de relatie levendig blijft en je samen nieuwe ervaringen opdoet. Op het moment dat die er niet meer zijn, slaat de sleur toe. Om die reden is het dus belangrijk om er op uit te gaan, iets uit de comfort zone te doen of samen het avontuur op te zoeken.

Ook op seksueel vlak is het belangrijk om niet in een sleur te zakken, benadrukt Kemna. Als de seks eentonig wordt, moet je er soms wat meer moeite in steken om het weer nieuw leven in te blazen. “Het is belangrijk om sexappeal te blijven zoeken. Probeer om dingen te blijven doen die je aan het begin van je relatie ook deed. Ga met elkaar op date alsof het weer die eerste date is! Maak je op, kleed je mooi aan, of zorg voor een verrassing voor je partner. Zorg dat de ander altijd het gevoel heeft dat hij speciaal voor je is en blijf altijd moeite voor elkaar doen.”

En als het toch even iets minder gaat...

"Mensen die het meest tevreden zijn met hun relatie, zijn de mensen die kunnen accepteren dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is” zegt Karremans. Als je relatie even in een dip zit, is dat dus geen reden tot paniek en hoef je niet meteen uit elkaar te gaan. Dat het fluctueert, is onderdeel van een langdurige, duurzame relatie.

Benieuwd naar meer gouden relatietips? Bekijk Moderne Liefde: de Kunst van het samenzijn hier