Flexwerk

ZZP'en & met je laptop in een café werken is hip. Maar niet iedereen kíest voor flexwerk; een vast contract is voor steeds minder mensen weggelegd. Zijn we doorgeslagen in onze flex-drang?
Leestijd 1 minuut — Ma 29 augustus 2016

Op vrijdagmiddag werk je thuis vanuit de hangmat, je hebt meerdere werkgevers en bent niet meer je hele leven gebonden aan dezelfde saaie kantoorbaan. Waar D66 in 2012 een flexibele loopbaan nog omschreef als een 'avontuur', komt ze daar in de net uitgebrachte nota 'Vaste Baan bereikbaar' op terug. De werknemer is een 'wegwerpproduct' geworden, zegt D66 leider Pechtold in een interview. Steeds minder mensen krijgen een vast contract aangeboden, terwijl het aantal flexibele contracten en uitzendkrachten groeit. De flexibilisering op de arbeidsmarkt is doorgeschoten, vinden ook andere politieke partijen. Om die reden voorspelt Pechtold dat werk een hoofdthema zal zijn op de verkiezingen dit voorjaar.

Kritiek op flexibilisering is niet nieuw. Volgens denker en socioloog Richard Sennett hebben we met al onze aandacht op flexibiliteit, vrijheid en zelfontplooiing een hoop waardevols weggegooid: een gevoel van gemeenschap. Daarnaast zorgt al die flexibiliteit ervoor dat we voortdurend in angst leven onze nieuw verworven baan of relatie weer te verliezen. Kijk de lezing terug waarin filosoof prof. Joep Dohmen (Universiteit voor Humanistiek) de ideeën van Sennett uiteenzet, of lees het bijbehorende blog.

Ben jij helemaal klaar met al je flexibele contracten, of juist een gelukkige ZZP'er? Kom naar de lezing van arbeids-en organisatiepsycholoog dr. Charissa Freese (Human Resource Studies, Tilburg University) op 12 oktober over de kansen en risico's van nieuwe arbeidsrelaties. Hoe blijven we ook in de toekomst aan het werk?