10 trends in het onderwijs van morgen

10 trends op de universiteit van morgen
Leestijd 3 minuten — Ma 9 maart 2015

Het is soms wat lachwekkend om te zien hoe we vroeger dachten over de toekomst. Zelfbesturende vliegende auto's, koloniën op Mars en chips die vreemde talen uploaden in ons hoofd. De opkomst van digitale technologie deed vermoeden dat ook in het onderwijs ons radicale veranderingen te wachten stonden. Onderwijskundige Stella Cotrell noemt er een paar: "We dachten dat boeken volledig vervangen zouden worden door computers en dat de campus binnenkort verleden tijd zou zijn." Maar het blijkt dat collegezalen nog bestaan, offline ontmoetingen nog steeds een belangrijk onderdeel zijn van de studietijd. Verre toekomstbeelden blijken weinig voorspellende waarde te hebben.

Toch durft Cotrell, toonaangevend in haar vak en auteur van de bestseller The Study Skills Handbook, tijdens de Onderwijsparade tien trends te schetsen in het onderwijs van de 21e eeuw.

#1
Meer oog voor voor de werking en effect van het brein en de omgeving op het leerproces. Hoe goed je bent in studeren wordt niet alleen door je genen of I.Q. bepaalt, er zijn veel meer factoren die daar invloed op hebben. Stimuleren de mensen in je omgeving een actieve leerhouding? Hoe ziet je bureau eruit? Eet je goed?

#2
De benadering van studeren wordt holistischer. Dit vloeit voort uit het eerste punt. Een goede studieomgeving is een omgeving waar je je prettig voelt, waar je je ook op cultureel niveau kunt uiten, die stressverminderend is. Denk aan universiteiten waar je ook yoga kunt doen en stressballen altijd binnen handbereik zijn. Ontwikkeling in zijn geheel staat centraal in plaats van alleen studieresultaten. Het totale mens-principe op de universiteit dus.

#3
Meer meten is weten. Dat betekent in de toekomst meer data verzamelen van je voortgang. Niet alleen je punten en je aanwezigheid worden automatisch bijgehouden, ook hoeveel bladzijdes je leest, hoe lang je studeert, welke bronnen je gebruikt, wat je eet, enz. En dit deel en vergelijk je dan natuurlijk met je medestudenten. Van quantified self naar quantified student. Dit gebeurt overigens al op sommige plekken in de VS en het Verenigd Koninkrijk.

#4
Studenten worden meer gehoord. Via digitale wegen is het makkelijker om boeken, cursussen, presentaties en toetsen te laten evalueren. Cottrell denkt dat er meer aandacht zal zijn voor feedback van studenten.

#5
Het vaardighedenpakket van de student wordt uitgebreider. Studenten moeten meer kunnen: ze moeten problemen kunnen oplossen, zich meer bewust zijn van werkgevers en hun verwachtingen, een echte teamspeler zijn maar ook zelf onderzoek kunnen uitvoeren. Ze moeten zichzelf en anderen kunnen managen, kunnen ondernemen, netwerken en creatief zijn.

#6
De universiteit zal studenten hierin moeten helpen. Dat betekent: niet alleen academische vaardigheden onderwijzen zoals kritisch denken, lezen en schrijven, maar ook je werk en jezelf leren managen.

#7
Het klonk hierboven al door: meer nadruk op management. Het leven is veeleisend. De student van morgen is niet alleen gedisciplineerd kennismanager, maar ook sociaal heeft hij alles onder controle. Hij heeft niet alleen een hoog I.Q., maar ook een hoog E.Q. zodat hij om kan gaan met tegenslagen, autonoom is en weet wat zijn sterke en zwakke punten zijn.

#8
Een groter netwerk van gelijken die je helpen. Bij medestudenten en pas afgestudeerden kun je voor al je vragen, moeilijkheden en tips terecht. Je studybuddycoacht en reflecteert met je.

#9
Meer aandacht voor de omgang met technologie en informatie. De overwelmende hoeveelheid informatie maakt dat het steeds moeilijker kwaliteit te onderscheiden. Wat moet je wel tot je nemen en wat niet? En hoe combineer je verschillende apps, met leerplatformen, met sociale netwerken in een optimaal studieklimaat?

#10
Meer nadruk op betrokkenheid. De wil om te leren kan het best gestimuleerd worden als leren leuk is. De beste studenten zijn betrokken studenten.

Vervelen is er dus niet meer bij op de universiteit van de toekomst. De vraag is alleen: zitten er genoeg uren in een dag voor al deze nieuwe skills?

Meer weten over vernieuwing in het onderwijs? Bekijk de serie In de schoolbanken.