Spel van de Gouden Eeuw

Educatie en vertier zonder knieval, kan dat?
Leestijd 2 minuten — Za 30 augustus 2014

Onder de vlag van haar stageproject sprak Didi van Trijp in het voorjaar van 2014 een aantal wetenschappers over hun citizen science-projecten. Deze week prof. dr. Oscar Gelderblom over het 'Spel van de Gouden Eeuw'.

Met het 'Spel van de Gouden Eeuw' waan je je in het Amsterdam van de zeventiende eeuw. Een welvarende periode, waarin een koopman met eigen geld, krediet van anderen en door een goede mix van risico en rendement tot de rijksten kon behoren. Maar het kan ook flink misgaan voor wie niet goed op zijn geld past of zijn waren niet verzekert. Dit spel is gemaakt voor een breed publiek, maar draagt zelf niet bij aan het onderzoek. Het gaat om een app die geesteswetenschappelijke kennis toegankelijk maakt door mensen te laten ervaren.

Er was eens…

Prof. dr. Oscar Gelderblom ontwikkelde deze game samen met collega prof. dr. Joost Jonker en het idee voor dit spel ontstond als bijdrage voor de Academische Jaarprijs. Het spel zou handel in de Gouden Eeuw inzichtelijk moeten maken. Daarmee begrijp je meteen ook meer van de huidige financiële markten. De markt werkt volgens bepaalde regels die je kan vatten in spelregels waarop de game gebaseerd is. De uitvoering van het project kwam er dankzij steun vanuit de faculteit Geesteswetenschappen (UU) en de Jonge Akademie en werd begin 2013 officieel gepresenteerd. Het spel blijkt veelvuldig gebruikt te worden in het middelbare onderwijs.

Educatie en vertier

Bij een game, die bedoeld is om mensen iets leren, moet de combinatie tussen inhoud en vorm in balans zijn. Het is belangrijk om geen knieval naar het publiek te maken, stelt Gelderblom. Je mag de zaken wel versimpelen, maar niet zo sterk dat je de werkelijkheid geweld aandoet. Spelmaker Monkeybizniz stond garant voor de entertainmentwaarde van het spel. Het moest ook leuk zijn, anders zou niemand de game spelen. Het eindresultaat is vertier en educatie. Omdat mensen doorgaans een onvolledig beeld van wetenschap hebben denkt Gelderblom dat een project als dit het publiek helpt te laten zien hoe breed wetenschap is: niet iedere wetenschapper draagt een witte jas.

Alles is te populariseren

Wat betreft Gelderblom is wetenschap serieus en moeten we de grenzen van onze kennis alsmaar verleggen. Tegelijkertijd moeten wetenschappers zich er bewust van zijn wat ze wel en wat ze niet kunnen. Een wetenschapper hoeft zich niet altijd te mengen in het maatschappelijk debat: soms kun je daar niets aan bijdragen. Wel is wenselijk dat de maatschappij een goed beeld heeft van wetenschap in het algemeen. Gelderblom gelooft dat zelfs hele complexe dingen kunnen worden uitgelegd aan een breed publiek. Alles is te populariseren. Zelfs als mensen de achterliggende wetenschap niet tot in de puntjes begrijpen, kan een goede uitleg hen helpen tot begrip te komen. En dit werkt ook andersom, door het publiek te betrekken maak je je onderzoeksvraag scherper.

Wil je de game zelf uittesten? Het Spel van de Gouden Eeuw is een spel voor de iPhone, iPad en iPod en is gratis te downloaden in de Appstore.

Meer lezen over citizen science?

Bekijk de voorgaande blogs in deze serie:
> Inleiding citizen science
> Muziek-app 'Hooked!'
> Oorwurmen (Hooked! stond ook op Festival deBeschaving)
> Tuinvogeltel-app