Wiskunde leren: een oerwoud of een dierentuin?

Linda Kaper (stagiaire) doet de komende weken op vrijdag verslag van haar onderzoek naar leerstijlen.
Leestijd 2 minuten — Vr 7 september 2012

Één van mijn wiskundedocenten op de universiteit omschreef het leren van wiskunde eens als het rondlopen in de dierentuin. In de verschillende hokken bestudeer je de verschillende wiskundige onderwerpen. Een dagje dieren kijken roept bij mij heel andere gevoelens op dan studeren boven mijn wiskundeboeken. Wiskunde leren heeft voor mijn gevoel meer te maken met verdwaald ploeteren door het oerwoud dan met ontspannen door de dierentuin lopen.

Om me heen vielen er slachtoffers. Allereerst op de middelbare school waar er diverse klasgenoten waren die alleen al bij de gedachte aan wiskunde in paniek raakten. Ook op de universiteit zag ik meerdere studiegenoten op de vlucht slaan. Ik kwam maar weinig mensen tegen die wiskunde zien als ontspannen door de dierentuin wandelen. Hoe zit dat met jou?

Hoe leer ik?
Zelf leerde ik tijdens mijn studie wiskunde door colleges te volgen, het boek te lezen en de opgaven te maken. Voor een tentamen leerde ik dan de definities en stellingen uit mijn hoofd. Vervolgens had ik niet het gevoel uit het oerwoud ontsnapt te zijn, maar voelde ik me nog steeds verstrikt. Op een of andere manier miste ik ergens een stap in mijn leren. Om me heen was er niemand die me kon vertellen welke stap ik miste. Dus dacht ik dat mijn methode dé enige was.

Denk eens terug aan het moment dat je voor het laatst wiskunde leerde. Wat deed je toen? Was je bezig met het leren van begrippen en theorie, met praktische toepassingen van de stof of met het reflecteren op wat je leert? Zoals hierboven beschreven hield ik me vooral bezig met de begrippen en theorie. Dit zorgde er niet voor dat ik het gevoel had uit het oerwoud te komen. Dat gevoel kreeg ik pas, wanneer ik voorbeeldopgaven had, waarmee het me duidelijk werd wat ik met de theorie kon. Alleen deze voorbeelden waren er vaak niet, dus bleef ik verstrikt in de theorie. Kan jij je nog herinneren welke activiteiten je het gevoel gaven dat je wiskunde begreep?

Is er een uitweg uit het oerwoud?
Tijdens mijn stage bij Studium Generale heb ik onderzoek gedaan naar leerstijlen. Er bleken tal van theorieën te zijn over effectief leren. Één van die theorieën heb ik toegepast op wiskunde. Hieruit concludeerde ik dat er een andere manier is om wiskunde te leren dan de mijne. Ga je mee op zoektocht naar de weg uit het oerwoud? Op de komende vrijdagen wordt elke week een blog gepubliceerd over leerstijlen en mijn onderzoek daarnaar. Hou het Nieuwsblog dus in de gaten.