Columnwedstrijd 'Geestverruimend'

Ter gelegenheid van het symposium 'Verslaving' hebben het Descartes Centre, Studium Generale en het digitale universiteitsblad DUB een columnwedstrijd uitgeschreven.
Leestijd 2 minuten — Di 18 september 2012
Geestverruimend

In de Nacht van Descartes op 25 oktober in de Gertrudiskapel (14.00-17.30 uur en 20.15-22.30 uur) discussiëren we over verslaving als medisch probleem of als cultureel verschijnsel. Kan wetenschappelijk beschouwing helpen te bepalen hoe we tegen verslaving aan moeten kijken?

Schrijf een column over de volgende stelling: Verslaving is geen ziekte, maar een keuze
"Een 'verslaafd brein' bestaat niet, alleen verslaafden die slechte keuzes maken", stelt Harvard psycholoog Gene Heyman in zijn boek Addiction: A Disorder of Choice (2009). Hij vindt dat verslaving geen chronische ziekte is, je kunt er immers op eigen kracht van af komen. Er zijn veel mensen die gedurende een periode in hun leven veel alcohol of drugs tot zich nemen en erin slagen de verslaving te overwinnen. Deze 'spontane genezingen' komen bij weinig andere aandoeningen voor, dus is verslaving geen ziekte.

Je kunt in je column ingaan op verslaving vanuit je eigen vakgebied bijvoorbeeld als cultureel verschijnsel of als neurobiologisch onderwerp van studie. Je kunt je mening ook onderbouwen met politieke, ethische of maatschappelijke argumenten.

Denk daarbij aan vragen als:

- Maakt het uit voor het behandelen van verslaving of het een psychische of lichamelijke hersenziekte is, of een foute keuze? En hoe optimaliseer je de behandeling van verslaafden dan? Vanuit natuurwetenschappelijke en medische inzichten, vanuit psychologie of op basis van de overlastvermindering voor de maatschappij?

- In andere tijden was het gebruik van verdovende middelen normaal. Denk aan bierdrinken omdat het water te vies was. Ook als je culturen vergelijkt zie je grote verschillen in de omgang met verdovende middelen. Is het problematiseren van het gebruik van verdovende middelen niet slechts cultureel bepaald?

- Wanneer is iets een verslaving? Zijn shoppen, gamen, roken, seks, drinken, verdovende middelen gebruiken niet allemaal activiteiten die je met mate kunt doen, of overmatig?

Voor meer informatie over het symposium en leestips kijk hier.

Studenten en medewerkers van de UU en het UMC worden nadrukkelijk uitgenodigd om een bijdrage over dit thema in te zenden. Ook anderen geïnteresseerden mogen hun bijdrage insturen. De column van tussen de 400 en 600 woorden moet uiterlijk op zondag 21 oktober binnen zijn, voorzien van naam, adres en telefoonnummer van de auteur op info@sg.uu.nl. De bekroonde column wordt gepubliceerd op DUB en de auteur krijgt bovendien een prijs bestaande uit boekenbonnen ter waarde van 250 euro. De winnaar wordt op de Nacht van Descartes (25 oktober) bekend gemaakt.