Zwarte gaten in natuurkunde en poëzie

Zwarte gaten, de oerknal en buitenaards leven: zie daar de kosmische top drie, zoals Govert Schilling het noemt.
Leestijd 1 minuut — Vr 10 december 2010

Een week of twee geleden beheerste de fascinatie voor de mysteries van het heelal weer eens het nieuws. Met een viral campagne die afgekeken leek van de allerhipste bedrijven, stoomde NASA het publiek klaar voor een buitengewone ontdekking die mogelijk iets met buitenaards leven te maken zou hebben

Ook zwarte gaten halen met grote regelmaat het nieuws. Onlangs meldden de media nog de vondst van het 'jongste zwarte gat'. Eerder dit jaar vond een Utrechtse sterrenkundige een 'superzwaar zwart gat', nieuws dat overal te lezen was, van de landelijke kranten tot nu.nl.

Waarin ligt toch die aantrekkingskracht van de kosmos? Zowel natuurkundigen als kunstenaars voelen zich uitgedaagd door de vragen die de kosmologie opwerpt. Bijvoorbeeld in het geval van zwarte gaten: het idee van zwarte gaten raakt aan fysische en filosofische vragen over ruimte en tijd, en over de plaats van de mens die ze aanschouwt. Het is een begrip dat de verbeelding aan het werk zet.

Aanstaande dinsdag hoor je bij Studium Generale hoe de natuurkunde en poëzie het zwarte gat onderzoeken en gebruiken als inspiratie. Snaartheoreticus prof. dr. Herman Verlinde (Natuurkunde, Princeton University) geeft een lezing over de natuurkundige en astronomische eigenschappen van zwarte gaten. Dichters Maria Barnas, Anne Vegter en Mustafa Stitou laten zich inspireren door de wetenschap en dragen poëzie voor. Een themanummer van De Gids over het zwarte gat wordt op deze avond gepresenteerd.