Hoe de War on Terror ons beeld van de buitenwijken veranderde

dec

Hoe de War on Terror ons beeld van de buitenwijken veranderde

9/11: 20 years after
Waarom krijgen arme buurten vaak de schuld van terroristisch geweld? Met antropoloog dr. Luuk Slooter en gemeenteraadslid Amsterdam Sofyan Mbarki.

Van de Haagse Schilderswijk en het Brusselse Molenbeek tot de Parijse banlieues: sinds de aanslagen van 11 september 2001 worden arme buitenwijken aan de randen van Europese steden vaak weggezet als broedplaatsen voor terrorisme. Zijn deze beschuldigingen gegrond?

Antropoloog dr. Luuk Slooter (UU) gaat in op de neiging van media en politiek om bepaalde wijken de schuld te geven van terroristisch geweld. Welke gevolgen heeft dit voor de inwoners van deze buurten? Amsterdams gemeenteraadslid Sofyan Mbarki (PvdA) bespreekt hoe het nieuwe veiligheidsklimaat na 11 september de dynamiek in Nederlandse wijken veranderde. Zijn de sporen daarvan nog steeds zichtbaar?

In samenwerking met Platform Contesting Governance (Utrecht University Centre for Global Challenges (UGlobe) en Institutions for Open Societies).

Helaas is deze lezing niet te bezoeken vanwege de nieuwe coronamaatregelen. Maar je kunt wel meekijken (en -praten) tijdens de livestream. Of de lezing op elk gewenst moment nadien terug kijken. Meer informatie.

Sprekers

Datum & tijd
Woensdag 8 december 2021 (20:00-21:30)
Voertaal
Nederlandstalig
Stream
Direct in je agenda

Over deze serie

9/11: 20 years after

Was it indeed a turning point in history, as is often said? And if so, to whom?