Dr. Marleen de Witte
Cultureel antropoloogDe Wittes antropologische onderzoekinteresses liggen voornamelijk bij religie en media, globalisering, zintuigen en het lichaam, cultureel erfgoed, populaire cultuur, stedelijk Afrika (vooral Ghana) en Afrikaanse diaspora.
Haar huidige onderzoeksproject “African by Design: self-styling among Afro-Dutch youth in Amsterdam”, ontving een VENI beurs van de NWO. Het project gaat over hoe en waarom tweede generatie Ghanezen, Surinamers en Antillianen “Afrikaansheid” creëren met behulp van media en expressieve cultuur. Culturele identiteit is een creatief proces volgens de Witte. Mensen kiezen de groepen waartoe ze willen behoren, door middel van mode, media en cultuurconsumptie. Ze zegt daarover: “Etnische afkomst kan daarbij een van de pijlers te zijn. Het blijkt vaak een belangrijk gegeven, maar etniciteit bepaalt niet wie je bent, het legt je niet vast in een hokje. Het kan op een andere manier worden ingezet. In plaats van mensen al bij voorbaat in etnische hokjes te plaatsen, kijk ik juist hoe Afro-Nederlandse millennials zichzelf zien. En of die Afrikaanse afkomst er überhaupt toe doet.”
De Witte heeft uitvoerig veldwerkonderzoek gedaan in Ghana tijdens haar promotietraject, waar ze het gebruik van moderne media in charismatische christelijke “megakerken” onderzocht. In 2008 promoveerde ze aan de Universiteit van Amsterdam op haar proefschrift getiteld “Spirit media: charismatics, traditionalists, and mediation practices in Ghana”, waar ze in 2012 de Keetje Hodshon prijs voor ontving.