Het kind als spiegel van de beschaving

Aankomend

Geen aankomende events

Geweest

Nog geen events geweest

Opnames

Nog geen opnames in deze serie

Artikelen

Nog geen artikelen in deze serie

Over deze serie

Het maakt nogal een verschil waar, wanneer en onder welke omstandigheden je geboren wordt. Zelfs wanneer we ons beperken tot Nederland, dan nog maakt het veel uit of je geboren bent in het laatste kwart van de twintigste eeuw of 25 jaar eerder, toen de verzuiling nog grotendeels in tact was. Hoe het is om kind te zijn - en mens te zijn in het algemeen - is afhankelijk van de sociale, economische, politieke en religieuze factoren van het gezin en de samenleving waarin een kind terecht komt. Behalve de ervaring van het kind-zijn zelf, de manier waarop kinderen door hun ouders behandeld worden, verandert met de tijd ook de blik waarmee volwassenen in het algemeen en wetenschappers in het bijzonder kinderen zien. De studie naar beide factoren van het kind-zijn wordt wel de antropologie van het kind genoemd.

In deze studiewaardeerbare lezingserie komen sprekers aan bod die vanuit verschillende subdisciplines van de sociale wetenschappen en vanuit een scala aan invalshoeken invulling geven aan de antropologie van het kind.

Dinsdag 7 februari
Het kind als cultuurhistorische variabele. Introductie in de gedachte achter en opzet van de cursus.
Prof. dr. Willem Koops (Ontwikkelingspsychologie, UU)

Dinsdag 14 februari
Jongen-meisje, man-vrouw. De schoonheid van het verschil.
Dr. Martine Delfos (PICOWO, Utrecht)

Dinsdag 21 februari
Kinderen en de veranderingen in de gezinsstructuur in de afgelopen anderhalve eeuw.
Dr. Frans van Poppel (Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut, Den Haag)

Dinsdag 28 februari
Het kind in de islam.
Prof. dr. Lotty Eldering (Interculturele pedagogiek, Universiteit Leiden)

Dinsdag 7 maart
Kind en oorlog.
Prof. dr. Lennart Vriens (Vredespedagogiek, UU)

Dinsdag 14 maart
Ontwikkeling als vrolijke chaos.
Prof. dr. Paul van Geert (Klinische en ontwikkelingspsychologie, RUG)

Dinsdag 21 maart
Conflicten van Nederlandse, Marokkaanse en Antilliaanse peuters in kindercentra: democratie in de praktijk.
Dr. Elly Singer (Ontwikkelingspsychologie, UU; Pedagogiek, UvA)

Dinsdag 28 maart
Kind en internet.
Prof. dr. Patti Valkenburg (Kind en media, UvA)