De telefoon als aandachtslurpende stoorzender

Even checken wat het weer is, een appje sturen of een mailtje beantwoorden: de gemiddelde smartphonegebruiker kijkt 221 keer per dag op de telefoon. Bij jongeren van 10 tot 18 jaar is de schermtijd vijf tot zeven uur per dag. Dit leidt tot concentratieproblemen op middelbare scholen, een telefoonverbod zou kunnen helpen.
Leestijd 1 minuut — Di 21 februari 2023

Waar eerder een telefoonverbod op scholen nog werd weggezet als onnodige bemoeienis vanuit Den Haag, neemt nu de roep om het verbod toe. Scholieren moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Onderwijsminister Wiersma gaat daarom met scholen, wetenschappers en ouders in gesprek over het verbieden van telefoons in de klas. Op het Calvijn College, waar al drie jaar geleden een telefoonverbod is ingevoerd, worden de voordelen ook door de leerlingen zelf gezien. Ze zijn socialer, concentreren zich makkelijker en krijgen meer rust tussendoor.

Waarom zijn telefoons nu zo afleidend? ‘Aandacht is het filteren van de buiten- én binnenwereld door onze hersenen’ legt prof. Stefan van der Stigchel uit. Concentratie is vervolgens het vasthouden van die aandacht. Om de enorme stroom aan informatie te kunnen filteren is dus naast aandacht ook concentratie nodig. Het verbeteren van de concentratie bij leerlingen is dan ook één van de belangrijkste redenen voor een telefoonverbod op middelbare scholen. Want alsmaar die notificaties binnen krijgen maakt het filteren moeilijker.

Maar wie strijden er precies om onze aandacht? Hoe gaan aandachtvreters als Instagram en Youtube te werk? En hoe werkt prikkelverwerking in ons brein? Psycholoog prof. Stefan van der Stigchel (UU), communicatiewetenschapper prof. Guda van Noort (UvA) en psychiater prof. Hilgo Bruining (Amsterdam UMC) over aandacht. Kijk de opname hier terug.