Studieschuld: “Niet mijn schuld!”

“Niet mijn schuld!” luidt de tekst op menig spandoek bij protesten van de zogenaamde pechgeneratie. Ze zijn de dupe van overheidsbeleid dat steeds opnieuw niet lijkt te werken. Het afschaffen van de basisbeurs, invoeren van het leenstelsel en sinds vandaag het doen stijgen van de rente over de studieschuld. Wiens schuld is dit nou eigenlijk?
Leestijd 1 minuut — Di 18 oktober 2022

De bom is gebarsten: studenten gaan weer rente betalen over hun studieschuld. Dit kondigde de minister van Onderwijs, Robbert Dijkgraaf, vandaag aan. Van 2016 tot en met 2022 was er sprake van een nulrente, waardoor studenten geld konden lenen zonder extra kosten te maken, maar dit is vanaf januari 2023 voorbij.

Studentenorganisaties zijn boos over deze ontwikkeling. Volgens hen is de zogenaamde pechgeneratie verkeerd voorgelicht over het sociaal leenstelsel en hadden veel studenten het idee dat het rentetarief van 0,0% vaststond. Ook maken de organisaties zich zorgen over de toekomst en zijn ze bang dat de rente verder stijgt als de inflatie blijft toenemen.

Zijn studenten naïef geweest en hadden ze dit kunnen zien aankomen? Is dit niet gewoon hun eigen schuld? Volgens financieel geograaf prof. dr. Ewald Engelen ligt het probleem ergens anders. De rente op de studieschuld is verbonden aan veranderingen op de Nederlandse kapitaalmarkt en de hoogte van de rente op staatsobligaties. Een ingewikkelde financiële constructie waar studenten niet direct iets mee te maken hebben, maar waar ze wel de gevolgen van voelen. In plaats van dat financiële markten en banken dienstbaar zijn aan de samenleving, is het omgekeerde vaak het geval en slaat het systeem de plank mis, aldus Engelen.

Meer hierover hoor je in de lezing ‘Wiens schuld is het?’ van prof. dr. Ewald Engelen of lees je terug in ons artikel ‘Verander de wereld, begin bij de economie’.