Trots bij roze gezinnen

Afgelopen weekend was de Pride Amsterdam. Speciale aandacht ging uit naar de boot van Meer dan Gewenst. Dit platform laat zien dat LGBT'ers best gezinnen kunnen vormen.
Leestijd 2 minuten — Ma 6 augustus 2018

Het was weer een kleurrijke parade op de Amsterdamse grachten afgelopen zondag. Voor het eerst zat er een LGBT-family boot tussen. Het was de boot van de stichting Meer dan Gewenst. Zij zetten zich in voor lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT'ers) die een gezin wensen of hebben. Ze verspreiden informatie over de sociale, medische en juridische aspecten van LHBT-ouderschap.

Maatschappelijke problemen

Nederland kent steeds meer roze gezinnen, of regenbooggezinnen. Een gezin waarbij het ouderschap wordt ingevuld door een vrouwen- of mannenstel of door meer dan twee ouders, van wie één niet-heteroseksueel is. Zij hebben het in ons 'tolerante' kikkerlandje lang niet altijd makkelijk. Vorige week vroegen Vera Bergkamp en Jan Bert Vroege van D66 nog om meer sensitiviteit voor regenbooggezinnen bij de overheid, bij woningcorporaties, in de zorg en op de scholen. In het stuk lees je dat regenbooggezinnen regelmatig te maken krijgen met ongepaste vragen en opmerkingen zoals "Gefeliciteerd, maar hoe hebben jullie het gedaan?" "Wie is de échte vader?" en "Dus jij bent de moeder van de twee?". Ook ontbreekt het aan kennis bij belangrijke instanties. Ambtenaren van de burgerlijke stand weten zich geen raad als er twee moeders aan de balie staan om hun kind aan te geven en scholen rekenen op één papa en één mama. Ook kunnen er juridische kwesties gaan spelen als er sprake is van een gezin dat bestaat uit bijvoorbeeld twee moeders en een vader. Denk bijvoorbeeld aan het inzien van het medisch dossier. Dat mag maar door twee ouders, niet drie.

Welzijn is het belangrijkste

De aanloop naar het roze gezin gaat ook niet altijd over rozen. In de Vrij Nederland verscheen op de dag van de Pride het artikel 'Twee moeders, een vader: hoe werkt het roze ouderschap in de praktijk'. Je moet als aanstaand roze gezin veel dilemma's en vragen beantwoorden. Kies je voor een bekende of onbekende donor? Hoe belangrijk is genetisch verwant zijn aan je kind? Henny Bos, hoogleraar Sexual and Gender Diversity in Families and Youth aan de UvA, laat weten: "Het maakt voor het welzijn van kinderen niet uit of ze biologisch aan beide ouders verwant zijn, dat zien we keer op keer in onderzoek. Wat uitmaakt, is of ze opgroeien in een veilig gezin, waar voldoende emotionele steun is en waar zo nu en dan grenzen worden gesteld."

Familiebanden

In het Science Café over familie op 17 september is Henny Bos te gast. Dan zit ze aan tafel met psycholoog dr. Inge van der Valk (UU), en ontwikkelingspsycholoog en pedagoog dr. Kirsten Buist (UU). De experts spreken over scheidingen, broer-zus relaties en veranderende gezinssamenstellingen. Wat is het belang van hechte familie- bloedbanden? En wat als je die niet hebt? Kinderen krijgen is geen vanzelfsprekendheid, niet alleen voor LGBT'ers, maar bijvoorbeeld ook als er een genetische ziekte in de familie zit. Voortplantingstechnieken kunnen hoop bieden maar roepen ook vragen op. In het dossier 'Van wens tot wieg' vind je hier meer informatie over.