Resultaten groots smartphone-experiment deBeschaving

Appen met het thuisfront, een foto plaatsen op Instagram of je ervaring delen op FB. Zelfs tijdens een festival lijken we niet zonder onze smartphones te kunnen. Onschuldig gedrag of verslaafd?
Leestijd 2 minuten — Di 5 juli 2016

Samen met sociaal wetenschapper dr. Regina van den Eijnden en haar onderzoeksgroep zette Studium Generale tijdens Festival deBeschaving een festivalbreed experiment op. Meer dan duizend mensen deden tijdens het festival hun smartphone uit of op vliegtuigstand om zo ongestoord van het festival te genieten. De perfecte gelegenheid voor onderzoekers van de UU om te bestuderen wat smartphonegebruik met mensen doet. In een speciaal ingerichte offline area werden deelnemers nog eens extra in de watten gelegd.

Resultaten

Officieel is smartphoneverslaving geen diagnose. De wetenschappers hadden dus van tevoren een aantal kenmerken opgesteld waaraan je kan zien of je misschien doorslaat in je telefoongebruik:

- Controleverlies als je je smartphone niet bij de hand hebt
- Zonder smartphone voel je je geïrriteerd of depressief (ontwenning)
- Het gebruik gaat ten koste van relaties, werk en school
- Je besteedt meer tijd aan je telefoon dan je stiekem wil
- Je hebt je smartphone nog in gedachten in de collegebank of op je werk
- Conflicten met anderen over je smartphonegebruik

Van de 1028 mensen die aan het experiment meededen was een grote meerderheid bereid om offline te gaan (78%). Bezoekers die symptonen van smartphoneverslaving rapporteerden, waren meer bereid om offline te gaan dan bezoekers die deze symptonen niet of nauwelijks meenden te hebben. Vooral vrouwen en bezoekers onder de 30 jaar herkenden bij zichzelf symptonen van smartphoneverslaving. Het gebruik van sociale media (Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat) hangt hier sterk mee samen.

Wat deed het met hun festivalervaring? Bezoekers die offline waren rapporteerden meer plezier tijdens het festival dan bezoekers die online waren. De offline groep gaf een 8,3 als cijfer en de online groep een 8. Bovendien gaven bezoekers die offline waren aan meer contact met onbekenden te hebben gehad dan bezoekers die online waren. Het gebruik van je smartphone blijkt dus echt invloed te hebben op je festivalbeleving.

Media

Het onderzoek werd door verschillende media opgepikt. Zo deed NOS op 3 uitgebreid verslag. Luister hier naar een interview (vanaf 52.08 min) met Regina van den Eijnden op Radio 1. Clara van de Wiel van de Vrij Nederland ging offline en schreef dit kritische artikel over de ervaring en de onderzoeksresultaten: "Bij zowel dat 'leuker' als bij de waarde die werd gehecht aan het 0,3 verschil had ik zelf nog wel wat vragen, maar het experiment was allang een daverend succes geworden. Zie je wel, hoorde je de doemdenkers achter hun krant instemmend fluisteren. Offline is het leven leuker."

Francoise Bolechowski