Friends with benefits werkt niet

Een vriendschap tussen een man en vrouw, die geen familie zijn, maar wel van dezelfde leeftijd, dat kon vroeger echt niet. Maar is dat nu anders? “'The sex part always gets in the way”' zeggen ze...
Leestijd 3 minuten — Di 16 juni 2015

Wat is de wetenschap achter vriendschap? Student-assistent Iris Korvemaker gaat op zoek naar de veranderingen in vriendschap door de tijd heen.

Heb je wel eens met een vriend of vriendin gezoend? En wat gebeurde er daarna? Zijn jullie vrienden gebleven, ontwikkelde de vriendschap zich tot friends with benefits, of begonnen jullie serieus met daten? De wetenschap vraagt zich af hoe mannen en vrouwen zich verhouden in een vriendschap.

Een vriendin van mij heeft nu al een jaar een friends with benefits-relatie met een jongen. Ze zijn gewoon vrienden, maar hebben wel af en toe seks. Ze zegt dat ze er niet meer van verwacht en dat deze jongen een goede vriend van haar is. Toch werd er afgelopen week roet in het eten gegooid. De jongen had een meisje ontmoet en was spontaan verliefd geworden. Hij zag het natuurlijk niet meer zitten om friends with benefitsmet die vriendin van mij te blijven. Maar als the benefitswegvallen, resteert dan de vriendschap? Volgens mij is de grens tussen vriendschap en liefde niet zo zwart-wit als die vaak gezien wordt. Waarom zou je wel mogen knuffelen met vrienden, maar verpest een kus de vriendschap?

Verandering door de tijd heen

Volgens historici is vriendschap tussen man en vrouw historisch gezien een recent fenomeen. Die relatie heeft in de geschiedenis altijd gedraaid om voortplanting. Een vriendschap tussen een man en vrouw, die geen familie zijn, maar wel van dezelfde leeftijd, dat kon vroeger echt niet. Nu is het veel normaler om, naast het seksuele motief, om te gaan met de andere sekse. Betekent dat dat we onze evolutionaire drijfveren echt ontgroeid zijn? Psychologen beweren van niet: “Mannen en vrouwen in cross-seksuele vriendschappen worden onbewust beïnvloed door de geëvolueerde paringsdrang”.

Uit één van de eerste onderzoeken naar cross-seksuele vriendschappen, werden er vier moeilijkheden beschreven in een man-vrouw vriendschap. Ten eerste het type van emotionele band, ten tweede de seksualiteit in de vriendschap, ten derde de vriendschap verantwoorden als authentieke vriendschap naar buitenstaanders en ten vierde speelt gender-ongelijkheid ook een rol in de vriendschap.

Help! Mijn vrienden zijn aantrekkelijk

Deze moeilijkheden komen ook naar voren in andere onderzoeken. Zo blijkt dat meer dan de helft van de mensen zijn/haar vriend of vriendin seksueel aantrekkelijk vindt of heeft gevonden. En daar moeten we mee oppassen. Hoe meer de participanten hun vriend of vriendin aantrekkelijk vonden, hoe minder blij de participanten waren met hun liefdesrelatie. De vraag is natuurlijk wel: vinden mensen met een slechte relatie sneller hun vriend of vriendin aantrekkelijk, of zorgt het aantrekkelijk vinden van je vriend of vriendin voor een minder goede relatie?

Aantrekkelijk zijn is niet fijn

“Attraction in friendship is happening, and it's persistent”, zegt April Bleke-Rechek (Psycholoog, University of Wisconsin-Eau Claire). Volgens haar is er altijd wel een klein beetje aantrekkingskracht. En als het van één kant komt, dan komt het vaker van de man. Ook overschatten mannen vaak hoe aantrekkelijk ze worden gevonden door hun vriendin, terwijl vriendinnen vaak onderschatten hoe aantrekkelijk hun mannelijke vriend haar vindt. Zelf beschouwen vrienden deze aantrekkingskracht vaak als onprettig. In een onderzoek waarbij ze de voor- en nadelen moesten opschrijven aan een cross-seksuele relatie, werd aantrekkelijkheid vaker benoemd nadeel dan als voordeel. Volgens psycholoog Bleke-Rechek heeft aantrekkingskracht in een cross-seksuele vriendschap negatieve consequenties voor lange termijn vriendschap. En wat nou als we gewoon iets met deze aantrekkingskracht doen en een friends with benefits-relatie aangaan?

Friends with benefits

Ook dat blijkt geen groot succes. Uit een ander onderzoek naar friends with benefits-relaties van twee communicatiewetenschappers bleek 60% van de ondervraagden een relatie gehad te hebben die lijkt op een relatie a lá friends with benefits.Na één jaar bleek 30% van de relaties te zijn verbroken en waren 28% van de relaties weer gewoon vrienden. Maar 26% van de mensen was nog steeds friends with benefitsen 15% had een serieuze relatie gekregen met zijn/haar vriend of vriendin.

Voorgaande blogs

> Vriendschap steeds belangrijker (25-05-2015)
> Té veel online contact zorgt voor vereenzaming (02-06-2015)
> Gen bepaalt met wie je bevriend raakt (09-06-2015)