José van Dijck, hoogleraar vergelijkende mediastudies aan de UvA, volgt prof. dr. Hans Clevers vandaag (18 mei) officieel op als president van de KNAW. In een recent opiniestuk (NRC, 18 april, alleen voor abonnees) houdt ze een betoog over de kunst van het vragen stellen, dat is cruciaal in de wetenschap, maar zou ook op scholen al meer aandacht moeten krijgen. Ze koppelt dit aan het opstellen van de Nationale Wetenschapsagenda: "[..]ik ben blij dat het vraagteken, dat symbool van de nieuwsgierigheid, een herwaardering krijgt in de Wetenschapsagenda. Het leren stellen van onderzoekbare vragen is belangrijk, en vergt tijd en aandacht. Dat is er onvoldoende."
Van Dijck doet onderzoek naar sociale media, media technologieën en digitale cultuur, en schreef het boek The Culture of Connectivity. A Critical History of Social Media (2012).Ze sprak bij Studium Generale over de centrale rol van zoekmachines en sociale media in de wetenschap. Vindbaarheid op het internet wordt belangrijker dan kwaliteit, en daar moeten we voor oppassen, stelt ze in haar lezing. Ondanks de enorme hoeveelheid gebruikers, weet maar een klein deel van de mensen hoe online platforms werken. Ze zijn gebaseerd op drie principes: populariteit, connectiviteit en exploiteerbaarheid. Benieuwd hoe dat precies werkt? Kijk de lezing 'I like wetenschap' terug.