Dag in het leven van een SG stagaire

Zo ziet een dag van een stagiair bij Studium Generale eruit
Leestijd 3 minuten — Di 23 december 2014

Een kijkje in de werkdag van Iris Korvemaker, 4ejaars bachelor student Liberal Arts and Sciences die stage loopt bij Studium Generale. Wat gebeurt er allemaal achter de schermen?

Hoe ziet een dag van een stagiair bij Studium Generale eruit? Laten we een random dag nemen: woensdag. Om 8:45 trap ik de dag af met een collegepraatje op de Uithof over Studium Generale. Mijn zesde collegepraatje alweer. Een volle collegezaal toespreken vind ik spannend, maar ik merk dat ik het steeds leuker begin te vinden. Studenten enthousiast maken over Studium Generale en applaus krijgen na je praatje is een goed begin van de dag. Ik blijf op de Uithof en met mijn laptop en een kopje thee begin ik met schrijven over de financiële crisis, het onderwerp van de lezing gisteren. Ik heb ongeveer twee uur. Het blog moet geen samenvatting of verslag zijn, maar een metaniveau beschouwing. Pittig. Het leren schrijven volgens de 'huisstijl' van Studium Generale is wennen, maar rond half 12 heb ik het blog af en stuur ik deze op naar mijn collega voor feedback.

Gratis lunchen

Ik meet mijn andere collega voor de Boothzaal, zodat we de voorbereidingen kunnen treffen voor de lunchlezing. De lezingenserie gaat over hoe techniek ons leven beïnvloedt met vandaag het onderwerp 'healthapps'. Zat ik net nog met mijn hoofd bij de financiële crisis, nu moet er ruimte worden gemaakt voor nieuwe informatie. Ik zet de tafels klaar voor de gratis lunch, hang posters op, zet livestream aan in café Gutenberg en verwelkom de gasten. Na een super leuke lezing fietsen mijn collega en ik terug naar kantoor en praten we na over de invloed van 'healthapps'. Op kantoor staan de mailtjes al te wachten. Ik heb feedback op mijn blog met veel rood, dus daar gaat zeker nog een uurtje in zitten. Vervolgens nog wat nieuwe adressen invoeren, programmaboekjes opsturen en een linkje van de opnames en het blog sturen naar de spreker van gisteren. En dan is het half 6. De dag is om. Ik ga gauw naar huis, want om half 8 heb ik hockeytraining. Op de fiets voel ik mij blij. Ik heb vandaag veel geleerd, inhoudelijk in de lezingen, maar net zo belangrijk, de vaardigheden door de dag heen zoals jezelf presenteren en je schrijfvaardigheden. En nu ben ik vrij. Ik heb mijn mail afgesloten en morgen is weer een nieuwe dag. Geen verplichtingen meer.

Nieuwe inzichten

Een stage dicht het grote gat tussen universiteit en praktijk. Tijdens je bachelor wordt er weinig aandacht besteed aan praktische vaardigheden. Het leren omgaan met feedback, leren spreken voor publiek, doelen stellen voor jezelf, voor jezelf opkomen, aantrekkelijk leren schrijven etc. zijn vaardigheden die in veel werkplekken zeker van pas kunnen komen. Een stage is een goede manier om dit te leren. Als laatste en misschien wel het belangrijkste, is een stage dé manier om te onderzoeken of je op je plek zit. Werksfeer, onderwerpen, werkzaamheden, bedrijfsbeleid, zijn cruciaal om je thuis te voelen bij een organisatie. Dit kan je alleen maar bepalen door het te ervaren. En ik voel mij thuis bij Studium Generale, met de super interessante lezingen, concrete oplossingen voor maatschappelijke problemen en een open, kritisch en gezellig team.

Zelf stage lopen? Dat kan. Voor de blokken 3 en 4, zijn we nog op zoek. Stuur een mail naar info@sg.uu.nl.