Verspild talent

Gun vluchtelingen een studie. Om humanitaire redenen of om economische als die overtuigender zijn.
Leestijd 1 minuut — Di 11 juni 2013

Een paar weken geleden werden bij de KNAW de "verboden wetenschapsmonologen" opgevoerd. De Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF (voorheen Universitair Asiel Fonds) ontwikkelde dit toneelstuk. Hoewel ik het eerder had gezien kwam het weer keihard binnen. Sambo (acteur o.a. de gymleraar in Spangas) speelde professor Kanute uit Diamantkust die valselijk werd beschuldigd van wapenhandel, nadat zijn studenten fraude met stemmachines hadden aangetoond. In Nederland was hij eindelijk vrij. Maar het verdriet en gemis spookten door zijn hoofd. Prof. Kanute bestaat en werkt aan een Nederlandse universiteit.

Dit artikel valt onder het dossier: Vluchtelingen.

Het UAF zet zich in voor wetenschappers zoals prof. Kanute en studenten, die niet de vrijheid hebben te werken en studeren in hun eigen land. Wat abstract blijft als je denkt aan vluchtelingen, komt tot leven in een toneelstuk. Je weet dat er een acteur voor je staat, dat schept afstand, maar door het goede acteren, ontstaat identificatie. Uiteindelijk bleek niet een lezing, waar je bang bent de verkeerde of pijnlijke vragen te stellen, maar toneel de perfecte vorm om inzicht te geven in de situatie van vluchtelingen zoals prof. Kanute.

Lees verder op Dub.

Verder discussiëren? Op Wereldvluchtelingendag, 20 juni, organiseert Studium Generale i.s.m. UAF de theatervoorstelling 'As I left my fathers's house' van UAF-alumnus Bright O. Richards. Gratis en voor iedereen. Met een discussie en een drankje achteraf.