Verbeter de wereld, speel een game

Een dikke nerd met een groot te kort aan vitamine D, hangend achter de pc. Dit is het beeld dat men vaak heeft van de gemiddelde gamer.
Leestijd 2 minuten — Vr 13 april 2012

Gamen is echter lang zo slecht nog niet. Zo blijkt het spelen van shooters(schietspelletjes) een lui oog te kunnen verhelpen en vergroot het spelen van Tetris de hersenactiviteit en –effectiviteit. Uit ander onderzoek is zelfs gebleken dat gamers sneller en beter kunnen beslissen. Zo nemen ze tijdens het spelen van een actiegame gemiddeld zes besluiten per seconde! Een ander voordeel van het spelen van games is dat je hand-oogcoördinatie verbetert en dat het de koppeling tussen het brein en de handeling bevordert.

Gemiddeld wordt er per week drie miljard uur gegamed. Een verontrustend aantal zou je zeggen, wat een tijdverspilling! Volgens gamedesigner Jane McGonigal is dit echter nog lang niet genoeg en zouden we minstens 21 miljard uur per week aan het spelen van games moeten besteden. Haar TED-talk draagt de veelzeggende titel Gaming can make a better world. Ze betoogt dat, door games te spelen in een virtuele wereld, ook de echte wereld verbetert. Games stimuleren samenwerking waardoor grote problemen als hongersnood, armoede, overgewicht of landelijke conflicten opgelost kunnen worden.

De medische sector gebruikt al langer games. Vooral het nemen van snelle en juiste beslissingen is binnen deze branche erg belangrijk en games kunnen daarbij goed helpen. Daarnaast worden games ingezet om chirurgen motorisch vaardiger te maken. Door gespecialiseerde games te spelen kunnen zij hun fijne motoriek oefenen en beter worden in laparoscopisch opereren. Ook zijn er games gemaakt om de onderlinge communicatie en het overzicht tijdens gecompliceerde operaties te trainen. Uit onderzoek bleek dan ook dat artsen die in hun vrije tijd gamen, betere artsen zijn. Hun reactietijd is gemiddeld sneller en hun handelingen nauwkeuriger.

Als de virtuele werkelijkheid er realistischer uitziet, beïnvloedt dat het gedrag van de speler. Het is aan kunstenaars en softwareontwikkelaars om de games er zo realistisch mogelijk uit te laten zien en zo de effectiviteit van het spel te vergroten. Er zijn bijvoorbeeld proeven gedaan met driving simulators. De effectiviteit van een driving simulator bleek groter wanneer het landschap er realistischer uitzag. Ook in de serious games voor artsen is de vormgeving belangrijk. In een aantrekkelijke en leerzame game moet, net als in real life, het bloed eraf spatten, anders werkt het niet. De virtuele ervaring moet die van de werkelijkheid evenaren.

Eerder sprak prof. dr. Peter Werkhoven, directeur research TNO en hoogleraar Universiteit Utrecht, in de reeks Geloof je ogen niet over Beeld en werkelijkheid in onder andere videogames. Daarnaast gaf de oprichter van Europa's eerste voltijds master en bachelor programma in Game Design Jeroen van Mastrigt eerder een interview voor Studium Generale over de leerzame aspecten van games. Lees daarnaast ook de nieuwsblogs over dit onderwerp Games for a change en Game design voor maatschappelijke verandering.