Hoe zeker is de wetenschap? Het Bruno Latourcollege

feb

Hoe zeker is de wetenschap? Het Bruno Latourcollege

Geloof je het zelf?
Is de wetenschap wel zo zeker? Filosoof dr. Arjen Kleinherenbrink (RU) over het denken van Bruno Latour.

We denken dat wetenschappers zich met harde feiten bezighouden. Maar de in 2022 overleden filosoof Bruno Latour liet zien dat daar weinig van klopt. Hij observeerde onderzoekers in het laboratorium en concludeerde dat ze geen ontdekkingen doen, maar zelf kennis produceren. Niet alle wetenschappers waren daar blij mee. Zo leek het alsof ze de feiten uit hun duim zogen. Volgens critici ondermijnde Latour met zijn beweringen het gezag van de wetenschap en heeft hij er zo aan bijgedragen dat complotdenkers en klimaatontkenners het tot president kunnen schoppen. Is deze kritiek terecht? Of maakt Latour wel degelijk een onderscheid tussen feit en fictie? Filosoof en Latourkenner dr. Arjen Kleinherenbrink (RU) legt uit.

In samenwerking met de faculteiten Sociale Wetenschappen, Bètawetenschappen en Geesteswetenschappen (UU).

Vooraf eten in de Faculty Club? Deuren openen om 18:00 uur, diner start om 18:30 uur. Prijs: €25,50 (studenten €19,50). Reserveer een plek aan tafel via het aanmeldformulier.

Spreker

Datum & tijd
Woensdag 8 februari 2023 (20:00-21:30)
Voertaal
Nederlandstalig
Entree
Niet nodig. Let op: vol = vol.
Stream
Direct in je agenda

Over deze serie

Geloof je het zelf?

Als maatschappij vertrouwen we graag op wetenschappelijk bewijs. Maar is dat altijd het juiste kompas om op te varen? Wetenschappers over wat we kunnen leren van niet-wetenschappelijke kennis.